ناگفته‌های فعالان اقتصادی سمنان با نمایندگان/ تولید در شرایط خاص قوانین خاص می‌خواهد!
شماری از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان سمنان در بحبوبه توأمان فشار حداکثری و معضلات ناشی از کروناویروس، مشکلات و موانع پیش روی فعالیت‌های تولیدی و تجاری را با شماری از نمایندگان استان در میان گذاشتند.

علی‌اصغر جمعه‌ایرئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در نشست هیئت نمایندگان اتاق سمنان که با حضور عباس گلرو نماینده شهرستان‌های سمنان، سرخه و مهدی‌شهر و علی اکبرعلیزاده برمی نماینده دامغان برگزار شد اظهار کرد: اتاق‌های بازرگانی در ایران بیش از یک‌صد سال قدمت دارند، هر چهار سال یک‌بار به‌صورت سراسری در سطح کشور انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برگزارمی‌شود و نمایندگان برگزیده در چهار رسته صنعت، معدن، بازرگانی و کشاورزی انتخاب‌شده و به‌طور افتخاری به مدت چهارسال قبول مسئولیت می‌نمایند

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در شصت کارگروه و کمیته دارای کرسی بوده و در حقیقت نقش مشاور سه قوه را بر عهده‌دارند.

جمعه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس متذکر شد: اتاق‌های شهرستان با توجه به تعداد اعضای خود نمایندگانی در اتاق بازرگانی ایران داشته، علاوه بر آن تشکل‌های اقتصادی نیز نمایندگانی دارند، در حال حاضر اتاق سمنان در هیئت نمایندگان ایران ۶ نماینده دارد

رئیس اتاق بازرگانی سمنان ادامه داد: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تأثیرگذاری بسیار مناسبی در مناسبات اقتصادی دارد، نمایندگان مجلس می‌توانند قوام این نشست‌ها را بیشتر کنند.

وی ادامه داد:، تاکنون ۲۰ مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان به شورای مرکزی ارسال‌شده و مورد بازبینی قرارگرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی سمنان گفت: نمایندگان خانه ملت می‌توانند کارگزاری مناسبی در رفع موانع مخل کسب کار را در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی داشته باشند

تولید در شرایط خاص به قوانین خاص نیاز دارد فرج‌الله معماری عضو هیئت نمایندگان اتاق سمنان، شرایط کشور را خاص ارزیابی و اظهار کرد: در شرایط خاص نیازمند قانون خاص، ادبیات خاص و شرایط فوق‌العاده‌ای هستیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه کرده و مجلس را مکلف به تلاش در این زمینه کرده ادامه داد:مجلس باید در این شرایط خاص، قوانین خاص و عملیاتی تصویب کند.

وی ادامه داد: تولید را نباید از باب مایحتاج مردم و اشتغال نگاه کنیم، تولید در استقلال، امنیت و ثبات اقتصادی نقش مهم و بسزایی دارد، جا دارد سیاسیون ما نگاه خاص و استراتژیک به تولید داشته باشند .

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سرمایه‌گذار نیاز به ثبات دارد، اضافه کرد: قوانین و دستورالعمل‌ها آنقدر تغییر می‌کنند که صاحبان صنایع نمی‌دانند چگونه برای واحد تولیدی خود برنامه‌ریزی کنند. سرعت این تغییرات به گونه ای است که نمی دانند چگونه مواد اولیه واحد خود را در خارج از کشور تأمین کنند و از چه خط السیری برای ورود مواد اولیه در کشور استفاده کند.

وی خطاب به نمایندگان خانه ملت گفت: کالاهای ما بیش از پنج ماه در گمرکات می‌مانند . از طرفی بیش از چند ماه در صف تخصیص ارز می‌مانیم، آن‌وقت کالاهای ما در انبار گمرک متروکه می‌شود و تازه بعد از گذراندن مراحل و بوروکراسی اداری باید کالای خود را از انبار متروکه گمرک ترخیص کنیم.

وی بر لزوم حمایت از تولیدکننده تاکید و تصریح کرد: اگر قوانین خاص برای این روزهای سخت مصوب می‌شد صاحبان صنایع نباید هزینه مازاد پرداخت می‌کردند.

رئیس هیئت‌مدیره بزرگ‌ترین کارخانجات ترانسفورماتور خاورمیانه گفت: ما در دوره تحریم اول، کارخانه را ساختیم و در دومین دوره تحریم تولید را راه‌اندازی کردیم. با این همه و با وجود تحریم‌ها امید بر این داریم صادرات خود را هدفمند و مستمر ادامه بدهیم.

معماری بر ضرورت حمایت از فعالان بخش خصوصی در شرایط فشار حداکثری تاکید کرد و ادامه داد: تولید نیاز به آموزش، تکنولوژی، تربیت نیروهای ماهر و نیازمند حمایت حاکمیتی است.

ضرورت جایگزینی کشاورزی معیشتی با کشاورزی صنعتی

مهدی حداد عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی سمنان نیز گفت: وزن سیاست و اقتصاد باید متوازن و همسو باشد، توجه و اهتمام به اقتصاد بسیار مهم و حیاتی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق سمنان با بیان اینکه در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سمنان تشکل‌گرایی را مورد توجه قرار داده‌ایم اضافه کرد: به این امر اعتقاد داریم که تشکل‌ها می‌توانند نیاز خود را بدون حمایت دولت مرتفع کنند، تاکنون تشکل‌های کشاورزی همانند انجمن پسته، انجمن زیتون، انجمن انگور و ارگانیک در اتاق بازرگانی سمنان شکل‌گرفته است و سعی بر این داریم تا تشکل‌های جدیدی را در سطح استان سمنان ایجاد کنیم.

حداد با بیان اینکه کمترین مطالبات معوق برای بخش کشاورزی است ادامه داد: کمترین سهم تسهیلات به بخش کشاورزی اختصاص یافته است و کمترین درگیری مدیران اجرایی در بخش کشاورزی است درحالی‌که بیشترین مسئولیت که امنیت غذایی است بر عهده بهره‌برداران این بخش است.

وی با بیان اینکه عمده کشاورزی استان سمنان، کشاورزی معیشتی است افزود: این روند باید هر چه سریع‌تر با سرمایه‌گذاری مناسب جای خود را به کشاورزی صنعتی جایگزین دهد.

وی معتقد است باید هر چه سریع‌تر روستاهای کوچک را با سرمایه‌های کوچک مولد کرد تا حجم مهاجرت از روستا به شهر را کنترل کنیم.

حداد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد: تا توجه بیشتری به ظرفیت‌های آب‌وخاک کشور داشته باشند و قانون عادلانه آب را بار دیگر موردتوجه جدی قرار دهند.

ماشین‌آلات خط تولید و مواد اولیه کارخانه‌ها عمده واردات استان سمنان

سعید ترکمان دهنوی رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان سمنان در این نشست مشترک گفت: با توجه به رکود به علت بیماری کووید ۱۹ حجم صادرات استان سمنان ۳۳ میلیون دلار و حجم واردات استان ۷.۵ میلیون دلار اعلام‌شده، این آمار نشان می‌دهد که با توجه به مشکلات زیادی که وجود دارد، شرایط دارد به روال عادی بازمی‌گردد

ترکمان دهنوی ادامه داد: همیشه میزان واردات از میزان صادرات بالاتر بوده ولی به لطف و همت صادرکنندگان در استان سمنان توانسته‌ایم صادرات خوبی را انجام بدهیم

وی اضافه کرد: عمده واردات استان سمنان ماشین‌آلات خط تولید و مواد اولیه کارخانه‌ها بود، حجم واردات کالاهای مصرفی وارداتی در استان سمنان بسیار کم و محدود است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان سمنان تصریح کرد: در زمانی که کرونا شرایط را سخت کرده بود مرزها و گلوگاه‌های مرزی ایران با ۱۷ کشور همسایه بسته بود، صادرکنندگان با تلاش بسیار زیاد به دنبال صادرات کالا از مبادی گمرکی بودند که بتوانند صادرات را انجام بدهند

وی با اشاره به صادرات استان سمنان و روند افزایشی آن ادامه داد: صادرکنندگان استان سمنان توانسته‌اند به ۴۳ کشور در سه‌ماهه اول صادرات انجام بدهیم،

ترکمان دهنوی صادرات محصولات کشاورزی، فرآوری محصولات کشاورزی، در شرق استان را یک فرصت خواند و اظهار کرد: باید به پتانسیل‌های شهرها توجه داشته باشیم به‌عنوان‌مثال شهرستان سمنان مستعد در صنایع پی‌وی‌سی است چون واحدهای بسیار بزرگی از این صنعت در این استان مستقر هستند جا دارد به توانمندی‌ها شهرهای استان در توسعه صادرات دقت لازم داشته باشیم.

وی از نمایندگان خانه ملت درخواست کرد: تا حضور بیشتر در اتاق داشته و تعامل پررنگ‌تری با صاحبان حرف و کسب کار داشته باشند .

معادن و محصولات معدنی تحریم‌ناپذیرند

حمید علوی عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی سمنان نقش مجلس یازدهم در توسعه اقتصادی را مهم برشمرد و بیان کرد: عمده ارزش‌افزوده استان در بخش معدنی و صنایع معدنی می‌باشد در زمان تحریم معادن پیشران توسعه بودند، چون معادن و محصولات معدنی ابداً تحریم پذیر نیستند و از طرف دیگر کشورهای دنیا به این منابع نیازمند هستند

علوی اضافه کرد: معادن ایران در گچ، سلستین و زئولت بسیار مستعد هستند این فرصت بسیار مناسبی که باید به آن توجه داشته باشیم از طرفی ماشین‌آلات معادن بسیار سرمایه‌بر هستند و عمده این ماشین‌آلات وارداتی هستند.

وی اصلاح قوانین و نظام‌مهندسی معدن را یک ضرورت می‌خواند و ادامه داد: مهندسین معادن و محصلین این رشته به‌هیچ‌عنوان با معادن آشنا نبوده و بسیار کم و به‌ندرت با شرایط معادن آشنا هستند، باید بکوشیم تا فاصله تئوری و عمل را به حداقل برسانیم .

اجازه اکتشاف معدنی بدون اطلاع مرتعداران!

عبدالحمید دربانیان عضو هیئت‌رئیسه اتاق سمنان خطاب به علیزاده عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس گفت: کارگزاران دولتی با قوانین آشنا نیستند مشاهده‌شده است در مراتع بدون اینکه صاحب مرتع خبر داشته باشند مقامات اجازه اکتشاف معدنی می‌دهند از شمال گرمسار تا شمال میامی دولت این پهنه را در اختیار خود گرفته است،

دربانیان ضمن گلایه از مجوزهای صادر شده با بیان اینکه با مجوزهای که صادر می‌شود مرتع ویران می‌شود افزود: باید نظارت دقیق بر پروانه‌های اکتشاف باشد تا مرتع دچار ویرانی و تخریب نشود

وی از نماینده دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس درخواست کرد: تا این مهم را به طور ویژه در مجلس یازدهم پیگیری کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.