روند پرداخت تسهیلات بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در کرمانشاه مناسب نیست
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با انتقاد از جایگاه هفدهم استان کرمانشاه در پرداخت تسهیلات بنگاه‌های آسیب دیده از شیوع کرونا، تا پایان هفته به بانک‌ها و دستگاه‌های مربوطه مهلت داد جایگاه کرمانشاه را نسبت به استان‌های همجوار ارتقا دهند.

هدایت حاتمی در جلسه امروز (۱۱ مرداد) کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، رتبه هفدهم کرمانشاه در زمینه جذب تسهیلات حمایتی کرونا را غیرقابل پذیرش دانست و افزود: چرا استان‌های دیگر باید بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده باشند، اما رقم پرداختی درکرمانشاه نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان باشد.

وی افزود: این عملکرد برای استانی با این نرخ بالای بیکاری قابل پذیرش نیست، آن هم در شرایطی که استان‌های همجوار مانند ایلام، لرستان و کردستان نیز در زمینه پرداخت این تسهیلات عملکرد بهتری داشته‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه در نظر گرفتن منابع مالی برای بنگاه‌های آسیب دیده از شیوع کرونا فرصت مقطعی است که نباید آن را از دست بدهیم، گفت: دستگاه‌های مربوطه باید زمان بگذارند و این تسهیلات را به بدنه اقتصادی استان جذب کنند.

حاتمی به بانک‌ها و دستگاه‌های مربوطه تا پایان هفته جاری مهلت داد روند پرداخت تسهیلات را تسریع کنند و یادآور شد: باید حداقل بتوانیم از استان‌های همجواز پیشی بگیریم و در گام بعدی جزو پنج یا شش استان اول از نظر جذب تسهیلات بنگاه‌های آسیب دیده از شیوع کرونا باشیم.

وی در ادامه از پایین بودن پوشش بیمه در استان خصوصا بیمه تامین اجتماعی هم انتقاد کرد و ادامه داد: افزایش پوشش بیمه در استان یکی از دغدغه‌های جدی ما است.

به گفته این مسئول، میزان پوشش کنونی بیمه تامین اجتماعی در کرمانشاه حدود ۳۹ درصد است که این رقم مناسب نیست و باید بر اساس برنامه‌ای که در نظر گرفته شده این پوشش را به ۴۵ درصد برسانیم و جزو استان‌های میانی کشور از نظر پوشش بیمه تامین اجتماعی باشیم.

حاتمی معتقد است، اگرچه هدف‌گذاری پوشش ۴۵ درصدی بیمه تامین اجتماعی در کرمانشاه کار بزرگی است، اما شدنی خواهد بود و نیازمند مشارکت دستگاه‌های مختلف است.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به طراحی سامانه "کسبانه" برای ایجاد تعامل بین نیروی کار و کارفرمایان داشت و افزود: بسیار تلاش کردیم کرمانشاه بواسطه نرخ بیکاری بالایی که دارد، پایلوت راه‌اندازی این سامانه در کشور باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه معتقد است، با راه‌اندازی این سامانه می‌توان اطلاعات جامعی راجع‌به متقاضیان کار کرمانشاه از نظر سن، جنسیت، میزان تحصیلات، وضعیت مهارت و ... به دست آورد.

حاتمی یادآور شد: با آغاز به کار این سامانه هم اطلاعات نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت جویای کار استان را در مرحله اول به دست خواهیم آورد و هم امکان تعامل آنها با کارآفرینان فراهم می‌شود.

حاتمی ایجاد بانک اطلاعاتی کامل و جلوگیری از موازی کاری دستگاه‌ها در زمینه بیکاری و اشتغال را از دیگر مزایای راه‌اندازی این سامانه دانست.

وی اظهار کرد: متاسفانه هم اکنون حتی نزدیک به پنج درصد هم درباره وضعیت دقیق، پراکندگی، نیازمندی ها و ... جامعه بیکار استان اطلاعات نداریم و این امر برای برنامه‌ریزی‌ها ایجاد مشکل خواهد کرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.