وجود ۴۱ خوابگاه نیمه کاره در دانشگاه‌های علوم پزشکی/خیران سلامت وارد گود ساخت خوابگاه‌ می شوند
رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به‌ این‌که ۴۱ خوابگاه نیمه کاره در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد پروژه خوابگاهی نیمه‌تمام قریب به ۲۵ خوابگاه را در قالب تفاهم نامه‌های تبصره ۹ بودجه و استفاده از ظرفیت بانکی در قالب مسؤولیت اجتماعی، از طریق بانک‌های رفاه، ملت و تجارت با ایجاد تفاهم نامه‌ها و توافق نامه‌های امضا شده، طی یک تا یک و نیم سال...

به گزارش ایسنا، مهندس بهروز رحیمی در دومین نشست رییس و مسؤولان صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با تعدادی از خیران حوزه سلامت کشور که به منظور شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های خیران حوزه سلامت در "تأمین امکانات حوزه رفاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نظیر ساخت خوابگاه‌های دانشجویی برگزار شد، طی سخنانی در خصوص حضور خیران سلامت در حوزه رفاهی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیان داشت: اعتقاد جدی داریم که صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت باید در حوزه رفاهی دانشجویان نگاه خود را بازتر کند و در مقابل کمبودها خود را در کنار دانشگاه و دانشجو ببیند و بداند در هر موقعیتی که قرار می‌گیرد نسبت به دانشجو دین دارد.

این مقام مسؤول "ظرفیت خیران حوزه سلامت" را از بسترهای مهم کمک‌کننده به مجموعه صندوق رفاه دانست و گفت: همراه کردن ظرفیت توانای خیران در این حوزه، با اولویت "ساخت خوابگاه‌های نیمه‌تمام" از تلاش‌های ما در صندوق رفاه است که در این مسیر دومین نشست با خیران کشور را به میزبانی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برگزار می‌شود. در این جلسات تلاش داریم حساسیت و اهمیت این حضور را تبیین کرده و بگوییم چه مشکلات و موانعی بر سر راه دانشگاه‌های علوم پزشکی در ساخت و تکمیل خوابگاه‌های دانشجویی وجود دارد.

رحیمی تصریح کرد: به دنبال همراه کردن پتانسیل خیرانی هستیم که به ما معرفی شده‌اند و یا می‌شناسیم و تلاش داریم تا این حضور را در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم؛ در این راستا از دیگر خیرانی که همیشه ثابت کرده‌اند برای انجام کار خیر و عام‌المنفعه خصوصا در مسیر تحصیل علم و دانش برای فرزندان این مرز و بوم پیشتاز هستند، دعوت می‌کنیم.

تلاش داریم همایش "خیران حوزه دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی" را در دوران پساکرونا برگزار کنیم

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با تأکید بر این‌که امیدواریم در این مسیر بتوانیم الگوهایی از کار خیر را در جامعه معرفی کنیم، گفت: در تلاشیم ان‌شاالله بعد از ایام شیوع ویروس کرونا همایشی تحت عنوان "خیران حوزه دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی" در سراسر کشور برگزار کنیم، همچنین با مشخص کردن شاخص‌ها و پروژه‌ها و طرح‌های رفاهی دانشجویان، دست خیران را در دست دانشگاه‌ها برای ساخت خوابگاه‌های نیمه کاره قرار دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۲۵۰هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند که حدود ۹۰‌ هزار نفر از این عزیزان از پوشش خوابگاهی بهره‌مند شده‌اند و اگر بتوانیم به لطف خدا و به همت خیران ۴۱ پروژه خوابگاهی نیمه‌کاره دانشگاه‌های علوم پزشکی را به پایان برسانیم، ۱۷ هزار دانشجوی دیگر می‌توانند از امکانات خوابگاهی استفاده کنند. با این اتفاق سطح ایمنی خوابگاه‌ها و سطح رفاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی بالاتر می‌رود.

رحیمی از سه گانه "صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت"، "دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور" و "خیران دانشگاهی"، به عنوان مثلثی برای ایجاد چتر حمایتی در مسیر رفع مشکلات رفاهی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی یاد کرد و افزود: ما در این مسیر نیازمند قلم خوب خبرنگاران هستیم تا این حساسیت را در جامعه بالاتر ببرند و نیازهای موجود در فضای دانشجویی علوم پزشکی را برای جامعه تعریف کنند تا با حس تکریمی که برای دانشجو می‌توان ایجاد کرد، با کمک همه عزیزان، قدمی برای دانشجویان و دانشگاه‌ها در حوزه خوابگاهی برداریم.

این مقام مسؤول با اشاره به استفاده از ظرفیت مجمع خیران سلامت در ساخت‌ خوابگاه‌های دانشجویی، گفت: از این ظرفیت بزرگ نیز حتما استفاده خواهیم کرد و در کنار این عزیزان خواهیم بود و همچنین از همه خیران در هر منطقه، شهر و استان که می‌خواهند کار خیر و ماندگاری در حوزه دانشجویی انجام دهند دعوت می‌کنیم تا از پتانسیل ایجاد شده در مجموعه صندوق رفاه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی منطقه خود استفاده کنند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در خصوص استقبال خیران از حوزه دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: با انگیزه و اشتیاقی که در این جلسه از خیران دیدیم متوجه شدیم تا چه اندازه در این مسیر با تاخیر وارد شده‌ایم؛ آنها کوهی از انگیزه و مهربانی هستند و برای کمک حضور پیدا کرده‌اند. در جلسه نیز جرقه‌های بسیار خوبی برای تأمین مالی تکمیل برخی از پروژه‌های خوابگاه‌های دانشجویی زده شده است که امیدواریم در جلسات بعد به صورت قطعی با مشارکت مستقیم این خیران گرانقدر تکمیل برخی از خوابگاه‌های دانشجویی در مناطق محروم را به نتیجه برسانیم.

وی با تشکر از دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به دلیل نگاه کریمانه به حوزه رفاهی دانشجویان علوم پزشکی، خاطر نشان کرد: اعتماد معاون وزیر بهداشت به این حوزه قابل تأمل است و به خوبی می‌توان دید ایشان دغدغه خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی را دارند.

۲۵ خوابگاه نیمه کاره در قالب تفاهم نامه‌های تبصره ۹ بودجه تکمیل خواهد شد

رحیمی تاکید کرد: از ۴۱ پروژه خوابگاهی نیمه‌تمام، قریب به ۲۵ خوابگاه را در قالب تفاهم نامه‌های تبصره ۹ بودجه و استفاده از ظرفیت بانکی در قالب مسؤولیت اجتماعی، از طریق بانک‌های رفاه، ملت و تجارت با ایجاد تفاهم نامه‌ها و توافق نامه‌های امضا شده، طی یک تا یک و نیم سال آینده در دست تکمیل و بهره‌برداری داریم. در این مسیر تاکنون بخشی از منابع را دانشگاه‌ها تأمین کرده‌اند و بخشی در قالب وام‌های بلندمدتی که به اسم تبصره ۹ است، از منابع بانکی استفاده خواهد شد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان خاطر نشان کرد: سود وام‌های اخذ شده از سیستم بانکی کشور جهت تکمیل خوابگاه‌های نیمه‌تمام را صندوق رفاه وزارت بهداشت تقبل کرده است تا در این هم‌افزایی، خوابگاه‌های نیمه کاره تکمیل شود. او ابراز امیدواری کرد تا یک سال‌ونیم آینده بالغ بر ۵۰ درصد این خوابگاه‌ها به تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.

این مقام مسؤول در توضیح چگونگی دریافت وام تبصره ۹ توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیان داشت: در این مسیر صندوق رفاه دانشجویی وزارت بهداشت با روسا، معاونان فرهنگی و دانشجویی و معاونان توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی جلساتی داشته است. مشخصات فنی پروژه‌ها اخذ و با همکاری دفتر فنی وزارت بهداشت، اطلاعات به روز شده است و اکنون پختگی بسیار خوبی از سوی تیم معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت توسعه و مدیرت منابع وزارت بهداشت، مدیران زیر مجموعه این دو معاونت و صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و از دیگر سو دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد شده است.

وی با بیان این‌که امیدواریم در این چندماهی که پیش رو داریم به تفاهم نهایی در خصوص تعدادی از وام‌های تبصره ۹ برسیم، گفت: در سال جاری احتمال بهره‌برداری از پنج خوابگاه دانشجویی با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد وجود دارد. صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در سال جاری تعهدی برای خود تعریف کرده است که در تجهیز و به روزرسانی خوابگاه‌ها کمک‌های لازم را داشته باشد و پرداختی به خوابگاه‌ها نیز در این خصوص انجام شده است، البته دانشگاه‌ها نیز باید در این مسیر مانند همیشه حرکت کنند.

رحیمی در بخش پایانی سخنان خود گفت: امیدواریم حلقه ۳۰ نفره خیرانی که در این دو نشست در کنار ما بودند، جرقه‌ای برای یافتن دیگر خیران این حوزه باشد و در این مسیر تشکل و انجمنی تحت عنوان "خیران خوابگاه‌ساز حوزه علوم پزشکی" ایجاد کنیم.

پتانسیل خیران در مسیر رفع مشکلات دانشجویی بسیار بالا است

اکبر رضایی معاون سابق حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز به عنوان یکی از خیران حاضر در این نشست، با بیان این‌که وظیفه ما است که کاری برای دانشجویان انجام دهیم، گفت: بر اساس مسؤولیت اجتماعی حس کردیم که باید در این مسیر قدم برداریم. صندوق رفاه دانشجویی وزارت بهداشت برای آیندگان این کشور در تلاش است و به ویژه در بحث پزشکی که مردم نیاز بیشتری به آن پیدا می‌کنند، ورود کرده است که این نیز بر اهمیت موضوع می‌افزاید.

وی با بیان این‌که باید ظرفیت خیران کشور را که در این مسیر انگیزه دارند شناسایی کرده و از آن استفاده کرد، گفت: پتانسیل خیران را در مسیر دانشجویی بسیار بالا می‌بینم، ظرفیتی که خود را در اقتصاد، کرونا و دیگر مسائل مهم کشور نشان داد، می‌تواند به بحث خوابگاه دانشجویی نیز کمک کنند.

رضایی در خصوص نوع نگاه خیران دانشجویی به ساخت خوابگاه‌های متأهلی، گفت: باید به دنبال ساخت خوابگاه دانشجویان متأهل رفت. خیران ما کارهای بسیار بزرگی انجام داده‌اند، در مسیر کارهای خیرانه دانشجویی باید شاخص‌هایی چون خوابگاه‌های مجردان و متأهلان را مشخص کرده و مانند کشورهای توسعه یافته دنیا که برای دانشجویانشان امکانات رفاهی خوبی ایجاد کرده‌اند، ما نیز در این مسیر حرکت کنیم.

به گزارش مفدا،در ادامه این نشست دیگر خیران حاضر در نشست بر وظیفه اجتماعی خود جهت رفع مشکلات خوابگاه‌های دانشجویان علوم پزشکی تأکید کردند و ورود به این حوزه را بر اساس "حس مسؤولیت اجتماعی"، وظیفه خود دانستند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.