آیا تهوع کودکان نشانه کووید-۱۹ است؟
محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود می‌گویند: کودکان مبتلا به کووید-۱۹ معمولا بدون علامت هستند و در صورت علائم‌دار شدن علائم مختلفی از جمله تب و سرفه را از خود نشان می‌دهند. در برخی مطالعات، تهوع نیز جزو این علائم گزارش شده است.

به گزارش ایسنا، محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ داده‌اند که آیا بی‌اشتهایی و حالت تهوع در کودکان می‌تواند از علائم ابتلا به کووید-۱۹ باشد؟

آن‌ها می‌گویند: شواهد موجود نشان می‌دهد که کودکان آلوده به ویروس کرونای جدید ممکن است بدون علامت باشند یا علائم تب، سرفه خشک و خستگی را نشان دهند. تعداد معدودی از آن‌ها نیز علائم مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی از جمله گرفتگی و آبریزش بینی را نشان می‌دهند.

برخی از کودکان مبتلا هم علائم گوارشی از جمله ناراحتی در شکم، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال داشته‌اند. در مطالعه‌ای که روی ۲۵ کودک مبتلا به کووید-۱۹ انجام شد، علائم شایع در شروع بیماری، تب (۵۲ درصد) و سرفه خشک(۴۴ درصد) بود. اما علائم گوارشی مانند اسهال(۱۲ درصد) و تهوع (۸ درصد) نیز گزارش شد.

در مطالعه‌ای که به بررسی ۱۰ کودک مبتلا به کووید-۱۹ پرداخته است. بیشتر کودکان (۸۰ درصد)، سابقه‌ای از تماس با افراد مبتلا به کووید-۱۹ یا سابقه سفر به مناطق پرخطر را داشته‌اند. شایع‌ترین علائم ابتلا در این کودکان، تب(۸۰ درصد)، سرفه(۶۰ درصد)، گلو درد(۴۰ درصد)، گرفتگی بینی(۳۰ درصد) و عطسه و آبریزش بینی (۲۰ درصد) بود.

در مطالعه‌ای دیگر نیز بیان شد که معمولا کودکان مبتلا بدون علامت هستند و در صورت علامت‌دار بودن، بیشترین علامت، تب و سرفه است.

به طور کلی، با توجه به شواهد موجود، معمولا کودکان مبتلا بدون علامت هستند و در صورت علامت‌دار بودن، علائم مختلفی از جمله تب و سرفه را از خود نشان می‌دهند. در برخی موارد، علاوه بر مشکلات تنفسی، علائم گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال را هم نشان می‌دهند. در نتیجه با وجود این که تهوع در کودکان بیمار شایع نیست، در برخی مطالعات جزو علائم گزارش شده است. بنابراین در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ باید مراقب علائم کودکان بود و در صورت علامت‌دار شدن با پزشک یا مراقبین سلامت مشورت کرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.