چند سوال برای برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی در اسفند
در حالی که گمانه‌زنی می‌شد با توجه به شیوع کرونا در کشور، جشنواره تئاتر عروسکی (مبارک) با جشنواره تئاتر فجر همزمان برگزار شود، که در شرایط فعلی منطقی هم به نظر می‌رسید، قرار شده این رویداد به صورت جداگانه در نیمه اسفندماه برگزار شود.

به گزارش ایسنا، هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک قرار بود به دبیری گلزار محمدی مردادماه امسال برگزار شود. اما پس از آنکه محمدی اواخر سال گذشته به دلیل بیماری درگذشت، نمایشگران عروسکی علاقه‌مند به شرکت در این جشنواره ابتدا منتظر بودند دبیر جدید این رویداد معرفی شود که البته با همه‌گیری «کرونا»، حتی برگزاری آن هم تحت تاثیر قرار گرفت.

تعطیلی چهار ماهه‌ی سالن‌های تئاتر ابهام و سوال زیادی را در نحوه برگزاری تمام جشنواره‌های تئاتری ایجاد کرد که بر همین اساس جشنواره تئاتر کودک همدان و خیابانی مریوان تقریبا اولین رویدادهای مهم تئاتر بودند که موضع اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به آن‌ها مشخص شد. دراین باره روابط عمومی این اداره کل اعلام کرد: با توجه به شرایط مرتبط با شیوع ویروس کرونا و پس از مشورت با ستاد ملی مبارزه با کرونا، مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای مؤثر دو استان، جشنواره‌های کودک و نوجوان همدان و تئاتر خیابانی مریوان امسال به نحوی که در دوره‌های پیشین برگزار می‌شد، امکان برگزاری ندارد.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شد برای جشنواره عروسکی نیز که بخشی از کارهای آن انجام شده بود، تصمیمی متفاوت گرفته شود تا در اوضاعی که هنوز چگونگی برگزاری جشنواره فجر معلوم نیست، تمام دغدغه‌ و انرژی بر یک رویداد (شاید تجمیع شده) متمرکز شود.

اما به تازگی خبر رسیده که در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با اعضای شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک مقرر شده، دبیر این رویداد در هفته پیش‌رو معرفی و این جشنواره برای حفظ استقلال خود در نیمه اسفندماه امسال برگزار شود.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، در این جلسه که با حضور بهروز غریب‌پور، مرضیه برومند و اردشیر صالح‌پور به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک برگزار شد، قادر آشنا در خصوص لزوم حفظ استقلال هجدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، تعیین تاریخ برگزاری و انتخاب دبیر در پی درگذشت زنده‌یاد گلزار محمدی با آن‌ها گفت‌وگو کرد.

نکته مهم در این خبر تاکید بر حفظ استقلال جشنواره است، در حالی که به نظر می‌رسد شرایط استثنایی سالی که در آن هستیم چندان مورد توجه نبوده است. برخی تئاتری‌ها که از برگزاری جشنواره‌های متعدد در شرایط کرونایی گله‌مند هستند، معتقدند تصمیم‌گیری متفاوت در این روزها، از آن جهت مهم جلوه می‌کند که وضعیت سوت وکور سالن‌های تئاتری ۲۰ روز پس از بازگشایی، کاملا قابل رصد است، سالن‌های خصوصی که در معرض تعطیلی قرار دارند همچنان از حمایت نشدن شکایت دارند و نگرانی مضاعفی نسبت به ادامه این روند یعنی آماده نبودن اجراهای جذاب و استقبال نکردن مخاطب وجود دارد.

حال با توجه به تاکید مسئولان در ستاد ملی مقابله با کرونا که نیمه دوم سال را به لحاظ شیوع این ویروس پرخطر اعلام کرده‌اند، این سوال مطرح است که بر چه مبنایی قرار است جشنواره‌های تئاتر از جمله جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی (مبارک) برگزار شوند؟ اگر قرار است مثل برخی دیگر از اتفاق‌ها، چنین جشنواره‌هایی مجازی و آنلاین برگزار شوند، بر کدام بستر و زیرساخت اجرایی خواهند بود؟ و نکته مهم‌تر اینکه، قادر آشنا - مدیرکل هنرهای نمایشی - پیش‌تر گفته بود؛ «به دنبال برگزاری جشنواره‌های تئاتر فجر و تئاتر عروسکی متناسب با شرایط تئاتر در دوران پساکرونا هستیم»، اما آیا به دوران پسا کرونا رسیده‌ایم؟

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.