افزایش دوباره تماس های مردمی با سامانه ۳۱۱۳ از هفته گذشته
مسئول مرکز اطلاع رسانی و مشاوره تلفنی کرونا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: از هفته گذشته تماس های مردم با سامانه ۳۱۱۳ دوباره روند افزایشی گرفته و درحال نزدیک شدن به روزی ۲ هزار تماس در روز هستیم.

دکتر آرش زاهد در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: مرکز اطلاع رسانی و مشاوره تلفنی کرونا (سامانه ۳۱۱۳) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از همان روزهای ابتدای اسفند و شیوع ویروس کرونا با تصمیم کمیته واکنش سریع دانشگاه فعالیت خود را در شیفت های ۴ ساعته و به صورت ۲۴ ساعته آغاز کرد.

وی گفت: در هر شیفت بین ۱۵ تا ۲۰ نفر از پزشکان با تخصص های مختلف و همکاران هیئت علمی دانشکده های پزشکی و پرستاری پاسخگوی تماس های شهروندان بودند و این خدمت رسانی همچنان ادامه دارد.

مسئول مرکز اطلاع رسانی و مشاوره تلفنی کرونا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در اسفند و فروردین ماه این سامانه پاسخگوی بیش از ۵ تا ۶ هزار تماس مستقیم در روز بود، افزود: همچنین تیم های پشتیبان بهداشت روان و بهداشت محیط هم با این سامانه در ارتباط بوده و پاسخگوی مردم بودند.

وی با اشاره به اینکه بعد از فروردین روند تماس های مردم با سامانه ۳۱۱۳ رو به کاهش بود و به روزی ۷۰۰ تا ۸۰۰ رسید، گفت: ولی از هفته گذشته دوباره تماس ها افزایش یافته، به طوری که روز گذشته یک هزار و ۸۰۰ تماس با این مرکز برقرار شد و درحال نزدیک شدن به روزی ۲ هزار تماس در روز هستیم.

زاهد با بیان اینکه فعالیت سامانه ۳۱۱۳ قبلا به صورت ۲۴ ساعته بود، تصریح کرد: هم اکنون سامانه از ۸ صبح تا ۱۲ شب پاسخگوی تماس های شهروندان است که برحسب ضرورت ممکن است ساعات پاسخگویی در روزهای آینده افزایش یابد.

مسئول مرکز اطلاع رسانی و مشاوره تلفنی کرونا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با یادآوری اینکه از اسفندماه تاکنون امکانات و زیرساخت های فنی سامانه ۳۱۱۳ بسیار توسعه پیدا کرده، گفت: همه تماس ها به اپراتور متصل می شود اما امکانات جانبی هم فراهم کرده ایم و تماس های صوتی ضبط شده برای افرادی که در نوبت انتظار هستند پیش بینی شده است.

وی بیشترین سوال مردم را در مورد نشانه های بیماری کووید ۱۹، نشانه های جدید بیماری، نحوه دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مربوط به کرونا و برخی سوالات درباره نحوه ضدعفونی کردن محیط و مواد غذایی برشمرد و افزود: تیم های بهداشت روان هم به عنوان یک تیم پشتیبان فعال هستند و پزشکانی در مرکز هستند برحسب نیاز بین تماس گیرنده و کارشناسان بهداشت روان ارتباط برقرار می کنند.

زاهد خاطرنشان کرد: حدود ۴۰۰ پزشک از پزشکان بخش خصوصی و اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی و پرستاری در طول این مدت با این سامانه ارتباط داشته و پاسخگوی تماس شهروندان بوده اند.

مسئول مرکز اطلاع رسانی و مشاوره تلفنی کرونا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خواستار همکاری بیشتر رسانه ها برای ترغیب شهروندان به تماس با این سامانه شد و افزود: در این شرایط که مردم دغدغه های بهداشتی و درمانی دارند، حضور غیرضروری در مراکز درمانی از یک سو ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می دهد و از طرف دیگر نظم مراکز درمانی را با ازدحام جمعیت مختل می کند. بنابراین کسانی که خودشان یا اطرافیانشان نشانه هایی از بیماری را دارند، پیش از اینکه به مراکز مختلف درمانی و بیمارستان ها مراجعه کنند حتما از طریق ۳۱۱۳ با پزشکان و پیراپزشکان تماس گرفته و اطلاعات لازم را کسب کنند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: سامانه ۳۱۱۳ تاکنون بسیار موثر بوده و با راهنمایی شهروندان و پاسخ به سوالات آنها هم زحمت مراجعه شهروندان به مراکز درمانی و ریسک ابتلا ناشی از حضور در مراکز بیمارستانی را کم کرده و هم از ترددهای غیرضروری در سطح شهر و ازدحام و حضور در مراکز درمانی و بیمارستان ها جلوگیری کرده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.