در اوج همه‌گیری بیماری هستیم /ممکن است طی هفته‌های آینده مرگ و میر بیشتر شود
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر رشد چشمگیر موارد مثبت در این استان از سه هفته پیش آغاز شد و بعد افزایش ناگهانی و خیلی زیاد موارد بستری و در حال حاضر نیز موارد بیماران بدحال در ICU زیاد شده است، که این ممکن است طی هفته‌های آینده به مرگ تعداد بیشتری از بیماران منجر شود.

سعید کشمیری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت استان و شرایط درگیری با ویروس کرونا عنوان کرد: با توجه به برآورد و میزان موارد مثبتی که از آزمایشگاه ها دریافت می‌شود در وضعیت هشدار و بعضی از شهرستان ها نیز در وضعیت قرمز این بیماری است و این نشان می‌دهد که میزان ابتلا مردم استان بوشهر به خصوص در بعضی از شهرستان ها سرعت بالایی دارد. البته در بحث کرونا هر زمان که فاصله اجتماعی و بهداشت به خوبی رعایت نشده و ماسک استفاده نمی‌شود و میزان تجمعات و شرکت در مراسمات بزرگ مثل تشییع و عروسی اتفاق می‌افتد عواقب و اثرات آن که مثبت بودن نمونه ها است معمولا یک هفته بعد؛ علامت دار شدن افراد معمولا دو هفته بعد؛ بالا رفتن میزان بستری معمولا سه هفته بعد و افزایش مرگ و میر چهار هفته بعد اتفاق می افتد.

بیماران بدحال در ICU زیاد شده است

وی افزود: رشد چشمگیر موارد مثبت ما سه هفته پیش آغاز شد و بعد افزایش ناگهانی و خیلی زیاد موارد بستری و در حال حاضر نیز موارد بیماران بدحال در ICU زیاد شده است و با توجه به توضیحات قبلی پیش بینی هفته های بعد را بر عهده مردم می گذارم.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: متاسفانه ۵ درصد از کل مبتلایان بسیار بدحال می‌شوند که این بستگی به ترکیب جمعیتی و میزان حضور افراد دارای بیماری مزمن و زمینه‌ای در جامعه دارد؛ اگر همه جوان و بدون مشکل بودند شاید مشکل چندانی نداشتیم اما این بیماری به کسانی که ظرفیت حیاتی پایین دارند آسیب می‌زند و ما دقیقا نگران این قشر هستیم. توصیه استفاده ماسک برای جوانان و رعایت بیشتر برای این است که اینها حلقه انتقال ویروس از افراد بیمار به افراد آسیب پذیر چون سالمندان و بیماران مزمن می شوند.

کشمیری خاطرنشان کرد: وقتی سرعت و شدت بیماری بالا می‌گیرد یکی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که خیلی سریع یک قرنطینه و جداسازی اجباری وسیع ایجاد کنیم ولی این مستلزم مجوزهای ستاد ملی است که الان بعد از چندین روز پیگیری و درخواست بالاخره امروز با ما موافقت شده است، اما این راه حل نیست. راهکار اصلی این است که ما باید با این ویروس کنار بیاییم و زندگی کنیم تا زمانی که واکسن کشف و باعث ایمن شدن جامعه شود.

این محدودیت‌ها کمک دیرهنگامی به ما است

این مسئول افزود: در واقع تمام تلاش ما برای زمان خریدن است تا اجازه ندهیم عده زیادی از مردم در مقطع زمانی کم دچار این بیماری شوند. استان‌های مختلف شرایط متفاوتی دارند در حالی که ما در اوج همه‌گیری هستیم و شاید این روزها بالاترین میزان بستری را طی می کنیم که البته انتظار است در روزهای آینده این روند کم شود و تعداد بستری ما رو کاهش برود؛ این محدودیت‌ها کمک دیرهنگامی به ما است که شاید به نفع استان‌های فارس، یزد و کرمان شد چون طرح این پیشنهاد در ستاد ملی مبارزه با کرونا و تفویض اختیار بنا به درخواست ما انجام شد و آنها به موقع و زودتر از شرایط بحرانی -در زمان لازم- تفویض اختیار به آنها انجام شد تا شاهد کاهش سیر صعودی بروز بیماری باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: امیدوارم مردم عزیز استان بوشهر با رعایت موارد پیش گفته که بارها تکرار شده مثل استفاده از ماسک و حفظ فاصله در شرایط مختلف به کنترل بیماری کمک نمایند.

وی تاکید کرد: اگر ۱۰۰ درصد مردم ماسک بزنند از شدیدترین قرنطینه ها هم موثرتر است، رعایت بهداشت به خصوص شستشوی دست‌ها، و حفظ فاصله مناسب باید در همه زمان ها چه الان و مواقع پیک و چه در زمان کاهش بیماری در هفته های آینده انجام شود که برای جلوگیری از پیک دیگر و اوج بیماری است. این توصیه همیشگی ما است، متاسفانه راه‌حل دیگری وجود ندارد و خوشبختانه راه هایی که وجود دارد زیاد سخت نیست.

فعلاً راه دیگری جز رعایت پروتکل ها و کنترل بیماری وجود ندارد

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر بیان کرد: در واقع این یک وظیفه عمومی و اجتماعی است که هر کسی اطرافیان، همکاران و کارکنان خود را وادار به رعایت اصول بهداشتی نماید تا از همه گیری بیماری، گرفتاری جمعی و بیماری همزمان تعداد زیادی از افراد جلوگیری‌ کنیم. چیزی که هم سازمان جهانی بهداشت و هم وزارت بهداشت اعلام می کنند امیدواری های زیاد برای پیدا کردن واکسن و صبر کردن تا آن موقع است. در واقع فعلاً راه دیگری جز رعایت پروتکل ها و تلاش برای کنترل بیماری وجود ندارد.

سعید کشمیری یادآور شد: برای تغییر روند فعلی باید به مدت ۲ هفته تا یک ماه از برگزاری هرگونه مراسم خاکسپاری و تشییع در آرامستان ها به جز با تعداد کم خودداری کنیم. به هیچ وجه مراسم عروسی برگزار نشود و هیچ دعوتی را قبول نکنیم و خودمان نیز دعوت کننده هیچ مراسمی تحت هیچ عنوانی مثل دورهمی یا عقد و عروسی نباشیم؛ زیرا الان در اوج همه گیری بیماری هستیم و هر گونه اجتماعی باعث و بانی انتقال می‌شود و ممکن است خود ما دچار مشکل نشویم اما ناقل بیماری به افراد آسیب پذیر شده و متاسفانه حتی ممکن است به راحتی موجب مرگ دیگران شویم. پس در شرایط فعلی باید به مسئولیت اجتماعی خود پرداخته و بانی اجتماعات نشویم و هر ابتکار عملی برای کم کردن اجتماعات را به کار بگیریم.

اصناف مانند چند ماه گذشته بازار را تعطیل کنند

وی تصریح کرد: لازم است که اصناف مانند چند ماه گذشته که در مقاطعی خیلی خوب و داوطلبانه عمل کردند بازار را تعطیل کنند، برای جلوگیری از اجتماعات و جابجایی جمعیتی و در کنار هم قرار گرفتن افراد مجددا بازار را تعطیل شود چون این کار از سرعت بیماری خواهد کاست.

این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه الان بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی مرکز استان و شهرستان ها خیلی شلوغ هستند و بیش از ۲۴۰ بیمار حاد تنفسی بستری داریم که بیش از نیمی از این بیماران مبتلا به کرونا هستند و حتما از میان نیم دیگر هم تعداد زیادی مورد مثبت خواهیم داشت. تعدادی از این بیماران در ICU تحت مراقبت هستند و تعدادی از آنها زیر دستگاه ونتیلاتور قرار دارند و تعدادی نیز بسیار بدحال بوده و امید به زندگی آنها متاسفانه خیلی کم است.

کشمیری عنوان کرد: برای کاهش تلفات لازم است که مردم همکاری کرده و تماس ها در جامعه کم شود، تا افراد آسیب پذیر بیمار نشوند که منجر به بستری و مرگ این عزیزان نشود.

کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی کارکنان ادارات

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به محدودیت‌های در نظر گرفته شده گفت: یکی از پیشنهادات ما کاهش بین ۳۰ تا ۵۰ درصدی کارکنان ادارات در محل کار و اجرای دورکاری است. البته جزئیات هنوز تصویب نشده، از جمله دیگر پیشنهادات ما اعمال محدودیت رفت و آمد بین شهرستانی، افزایش سقف انتقال وجه بین بانکی و تلاش برای بیشتر کردن خدمات غیر حضوری بانک ها با هدف کم کردن مراجعات به بانک ها، تعطیلی اکثر اصناف و بازارهای سربسته و پاساژها است. این نکته بسیار مهمی است که مراکز خرید مدتی تعطیل باشند. اینها به اضافه تعطیل کردن هر جایی که پروتکل را رعایت نکند اعم از اداره، بانک‌ یا مغازه.

وی ادامه داد: اما بحث پروتکل ها به فردای پایان محدودیت ها برمی‌گردد، یعنی در واقع تکمیل کننده و تقویت کننده تمام اختیاراتی که به استانها داده شده همین رعایت کردن مردم و رفتار ما پس از پایان محدودیت ها و بازگشایی ها است تا شرایط نرمال و کنترل شده حفظ شود. به خصوص اینکه باید سعی کنیم در تابستان میزان بیماری را کاهش دهیم تا در ابتدای مهرماه که فصل آنفلوانزا است بیماری کم شده و تداخل بیماری ها برای ما پاییز سختی را رقم نزند.

شرط برگشت به کار پرستاران آزمایش PCR مجدد نیست

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر اظهار کرد: برگشت به کار پرستاران طبق دستورالعمل وزارت بهداشت انجام می‌شود و شرط برگشت آنان حتما انجام آزمایش PCR مجدد نیست بلکه ۱۰ روز بی علامت بودن است، به علاوه اینکه اگر قرار باشد همه پرستاران را به خاطر این مسئله از دست بدهیم به نقطه ای خواهیم رسید که هیچ پرستاری در بیمارستان ها نخواهد ماند و ما مجبور هستیم که در زمان استراحت به خصوص برای افراد بی علامت محدودیت بگذاریم.

سعید کشمیری درباره کمبود تجهیزات در بیمارستان‌ها تاکید کرد: در زمینه وسایل حفاظتی شکایت های پراکنده ای وجود دارد اما خوشبختانه تا الان تمام تلاش خود را کرده ایم که ماسک و سایر تجهیزات مثل لباس حفاظتی باکیفیت به اندازه کافی تهیه و در اختیار پرسنل قرار داده شود.

ضمانت اجرایی مصوبات ستاد مبارزه با کرونا

وی در خصوص استعفای رئیس بیمارستان کنگان گفت: آقای حیدری از همکاران خوب ما است که ۵۵ ماه بدون وقفه همکاری داشته که یکی از طولانی‌ترین مدت های ریاست بیمارستان بوده و در مقاطعی حتی ریاست ۲ بیمارستان را بر عهده داشته است. ایشان تلاش زیادی برای توسعه بیمارستان کنگان کردند که واقعا جای تشکر دارد، یکی از دلایل قانع کننده ایشان برای ما استراحت و آماده شدن جهت ادامه تحصیل و امتحان تخصص بوده که در نهایت با استعفای وی موافقت کردیم، به اضافه اینکه توضیحات کامل را در متن استعفا عنوان کرده بودند.

این مسئول در خصوص ضمانت اجرایی مصوبات ستاد مبارزه با کرونا اظهار کرد: در همین خصوص در جلسه آخر ستاد استانی مبارزه با کرونا تمام فرمانداران به شکل ویدئو کنفرانس حضور داشتند و استاندار به عنوان رئیس ستاد از آنان خواست هرگونه اعمال قانونی که نیاز دارند را با هماهنگی هایی که در سطح ملی با قوه قضائیه و در سطح استانی با رئیس محترم دادگستری استان انجام شده با دادستان شهرستان ها انجام دهند و ان شالله شاهد جدیت کاملی از طرف فرمانداران و بخشداران در اجرای محدودیت‌ها خواهیم بود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.