افزایش افراد بستری شده طی دو روز اخیر در زنجان
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: روال افراد مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان مانند گذشته است ولی در دو روز اخیر شاهد افزایش تعداد بستری‌شدها در استان هستیم.

پرویز قزلباش دیروز (۱۲ خرداد) در حاشیه نشست مشترک رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با روسای دانشگاه‌های استان زنجان، در رابطه با وضعیت استان در خصوص کرونا، اظهار کرد: تقریبا روال بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان همانند گذشته است ولی طی دو روز اخیر میزان افراد بستری شده به صورت مختصر افزایش پیدا کرده است اما هنوز نمی‌توان قضاوت کرد که آیا استان زنجان شاهد یک روند افزایشی است یا خیر.

وی با بیان اینکه طی چند روز آینده با توجه به اقداماتی که در راستای وضعیت شیوع کرونا انجام خواهد شد، مشخص می‌شود که آیا استان شاهد روند افزایشی شیوع بیماری کرونا خواهد بود یا خیر، افزود: افزایش آمار افراد بستری در بیمارستان‌های استان هشداری برای مردم است، برای اینکه امکان دارد روند شیوع کرونا در استان افزایشی باشد. البته فعلا شاهد این روند نیستیم.

این مسئول با بیان اینکه در بخش سرپایی ۲۰ درصد از افراد غربالگری شده در جامعه مبتلا به بیماری کرونا هستند، تصریح کرد: از هفتم فروردین‌ماه که غربالگری سرپایی آغاز شده، آمار تقریبا ۱۹ الی ۲۰ درصد است و این امر نشان‌دهنده این است که ویروس کرونا در جامعه در حال فعالیت و انتقال بوده ولی چون در استان غربالگری انجام می‌شود، این بیماری تا حدود زیادی کنترل و مدیریت شده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه امکان دارد ویروس کرونا در مقطعی خود را به شکل دیگری نشان دهد، هر چند که دانشگاه علوم‌پزشکی استان همه اقدامات لازم را برای کنترل بیماری کرونا انجام می‌دهد، ادامه داد: مردم باید همچنان با هوشیاری و رعایت فاصله اجتماعی، رعایت بهداشت فردی، خود و خانواده‌شان را در برابر این بیماری بیمه کنند. البته حضور در سطح جامعه برای انجام برخی کارها اجتناب‌ناپذیر است ولی دلیلی برای برگزاری مراسم عروسی یا عزا در این وضعیت وجود ندارد.

قزلباش با بیان اینکه گروه‌های حساس مانند افراد سالمند، خانم‌های باردار و افراد دارای بیماری زمینه‌ای باید سعی کنند در اجتماعات حضور نداشته باشند، اظهار کرد: علائم بیماری کرونا همان علائم قبلی است ولی فراوانی آن می‌تواند متفاوت باشد. به طور مثال زمانی به دنبال تب و تنگی نفس بودیم ولی اکنون ممکن است بیماری خود را با علائم گوارشی، ضعف و بی‌حالی بدن و علائم عصبی نشان دهد که افراد در صورت داشتن علائم به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

وی در رابطه با مرحله سوم غربالگری کرونا در استان زنجان، افزود: یک مطالعه و کار جدید در استان آغاز شده است که آن بحث بررسی آزمایشگاهی افرادی است که در گذشته به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند یا اکنون مشکوک به بیماری کرونا هستند و یا آزمایش تست کرونای آنان مثبت اعلام شده است که این افراد تحت بررسی آزمایشگاهی قرار می‌گیرند و با نمونه خون گرفته شده بررسی می‌کنیم که در طول زمان چقدر سطح ایمنی این افراد افزایش پیدا کرده و نسبت به این بیماری ایمن شده‌اند.

این مسئول با اشاره به اینکه مرحله سوم تست غربالگری کرونا برای بررسی ایمنی افراد مبتلا نسبت به ویروس کرونا، واکنش نسبت به برخورد با این ویروس و اینکه چند درصد از جامعه ما ایمنی پیدا کرده‌اند، است، تصریح کرد: امید است با بررسی نقاط قوت و ضعف، این مرحله از غربالگری قابلیت اجرا در دانشگاه‌های سراسر کشور را پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان راجع به بازگشایی دانشگاه‌های استان نیز ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا از ۱۷ خردادماه دانشگاه‌ها بازگشایی خواهد شد ولی تاکید نشده که حضوری باشد و در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده شده است که متناسب با شرایط و امکانات خود مدیریت کنند، ما علاقه داریم واحدهای ارائه شده در دانشگاه‌ها به کیفیت گذشته باشد ولی واقعیت این است که با توجه به شرایط ویژه کشور، انتظار غلطی است که دانشجو و اساتید ما با کیفیت گذشته دروس را ارائه دهند.

قزلباش با بیان اینکه با توجه به شیوع کرونا و آموزش‌های مجازی زیرساخت‌های در حال شکل‌گیری است، خاطرنشان کرد: حضور دانشجو در دانشگاه‌ کار بسیار سختی است، زیرا تنها حضور در کلاس نیست، بلکه حضور در خوابگاه، سرویس، رستوران، فواصل کلاسی و آزمایشگاه‌ها است که می‌تواند برای دانشجویان مشکلات جدی ایجاد کند، بنابراین تا جایی که امکان‌پذیر است، دانشگاه‌ها غیرحضوری باید کار خود را انجام دهند، زیرا برخی از دانشجوها نیز غیربومی هستند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.