ساخت سامانه مبتنی بر اینترنت اشیا برای کنترل عفونت در بیمارستان‌ها
محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت سامانه مکان‌یابی و هوشمندسازی بیمارستانی مبتنی بر اینترنت اشیا با قابلیت کاهش عفونت‌های بیمارستانی با نظارت دقیق بر بهداشت دست و افزایش دقت و سرعت پایش تماس‌یافتگان شدند.

دکتر امیررضا مساحی خالقی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره توضیح داد: در این سامانه مجموعه‌ای از افراد و اشیاء درون بیمارستان توسط یکسری سنسورها در بستر مجموعه‌ای از شبکه‌ها به یکدیگر و اینترنت متصل می‌شوند و به کمک تکنولوژی RTLS یا (Real Time Location System) موقعیت مکانی اشخاص و اشیاء شناسایی و رفتار آن‌ها تحلیل می‌شود. خروجی این سامانه توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند، تبلت و کامپیوتر قابل بررسی و مدیریت است.

وی ادامه داد: برخلاف سایر اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های موجود، این سامانه بدون نیاز به موبایل و در فضاهای سرپوشیده با استفاده از تکنولوژی RTLS و از طریق سنسورهایی متصل به اشیاء و افراد، مکان‌یابی و ردیابی تماس افراد را به صورت خودکار و هوشمند انجام می‌دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: مکانیسم عملکردی این سامانه در کاهش عفونت بیمارستانی از طریق نظارت دقیق بر بهداشت دست (Hand Hygiene Compliance) و افزایش دقت و سرعت پایش تماس‌یافتگان (Contact Tracing) در محیط پوشیده است.

خالقی خاطرنشان کرد: با این مکانیسم می‌توان به اطلاعات و داده‌هایی چون میزان رعایت بهداشت دست کارکنان، این‌که چه اشخاصی و به چه مدت با بیمار در یک اتاق حضور دارند (چه مدت فرد در معرض عامل بیماری‌زا بوده است)، کادر درمانی به چه مکان‌هایی رفت و آمد داشته‌اند و با چه تجهیزات پزشکی و بیماران عفونی در تماس بوده‌اند و بسیاری دیگر از اطلاعات دسترسی داشت.

وی، اجزای این سامانه را مبتنی بر سیستم‌­های کامپیوتری دانست و گفت: سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات اپلیکیشنی از اجزای این سامانه است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، افزایش راندمان کاری پرسنل از طریق ارائه گزارش‌های جامع و تحلیلی بر اساس نیازهای مدیریتی را از فواید این سامانه برشمرد و افزود: از دیگر فواید این سامانه می‌توان به آگاهی دقیق و در لحظه از وضعیت تجهیزات پزشکی و یافتن سریع آن‌ها، مدیریت بهینه تجهیزات موجود و کاهش هزینه‌های بیمارستانی برای خرید تجهیزات جدید و افزایش میزان رضایت‌مندی بیماران با کاهش تأخیر و زمان انتظار (صرفه‌جویی در زمان) اشاره کرد.

خالقی با بیان این‌که این سامانه حتی در موقعیت‌یابی افراد در حوادث و بلایای طبیعی و غیرمترقبه نظیر سیل، زلزله و آتش‌سوزی کاربرد دارد، افزود: این سامانه با قابلیت‌هایی که دارد، در پاندمی کرونا بسیار کمک‌کننده است.

وی یادآور شد: با استفاده از این سامانه مدیریت در محیط بیمارستانی داده‌محور و بر اساس اطلاعات صحیح و دقیق می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر امیررضا مساحی خالقی با همکاری دکتر مهدی کمال، استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران توانسته‌اند در این شرکت برای طراحی و ساخت این محصول از معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری گواهی دانش‌بنیان را اخذ کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.