درخواست حق‌شناس برای ارائه آمار تفکیکی مبتلایان به کووید ۱۹
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران اعلام کرد: آمار تفکیکی و استانی مبتلایان به کووید ۱۹ توسط وزارت بهداشت ارائه شود.

به گزارش ایسنا، محمدجواد حق‌شناس در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران خطاب به محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: توقف اعلام آمار تفکیکی مبتلایان و جانباختگان ناشی از کرونا با توجه به شرایط جمعیتی و سطح شیوع بیماری در پایتخت، به یکی از دغدغه‌های اصلی اعضای شورای شهر تهران تبدیل شده و این خواسته قانونی بدون ارائه هیچ دلیل و توضیحی به اجرا درنیامده است.

وی افزود: بنابراین در راستای عمل به وظایف قانونی شورا درخواست می‌کنیم دستور فرمایید مراتب ذیل به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شود.

وی ادامه داد: به استناد اصول ششم، هفتم و یکصدم قانون اساسی و قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران در باب وظایف و اختیارات کلی و نیز سوگند اعضای شورا به عنوان نمایندگان منتخب مردم با عنایت به تصمیم مسئولان امر در عدم ارائه آمار مربوط به مبتلایان کووید ۱۹ به صورت استانی، تصمیم یاد شده به ویژه برای شهر تهران با ویژگی‌های منحصر به فرد آن در کشور و بنا به نظر مدیران مربوطه استانی و متخصصان این حوزه، آثار زیان‌باری در شیوع بیماری داشته و باعث کاهش اثربخشی توصیه‌های مسئولان درمان کشور جهت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم شده است.

وی تأکید کرد: ادامه این روند نتیجه‌ای جز کم توجهی بیشتر شهروندان به توصیه‌های پزشکی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به همراه ندارد. همچنین با تأکید بر حق دسترسی شهروندان به اطلاعاتی که زندگی، حقوق و منافع آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به عنوان یک حق شهروندی در اسناد بالادستی از قبیل منشور حقوق شهروندی مورد تأکید قرار گرفته،خواهشمندم نسبت به انتشار آمار مبتلایان و قربانیان کروناویروس به شکل سابق و به صورت تفکیک شده در استان‌ها و کلان‌شهرها اقدام شود.

حق‌شناس تأکید کرد: این اقدام علاوه بر آثار مثبت در شیوه آمادگی و مقابله با بیماری و حفظ سلامت جان مردم، از لحاظ ضرورت و اهمیت رعایت موازین قانونی کشور و نیز پرهیز از مواجهه با هر گونه پیگرد قضایی و حقوقی احتمالی که حق قانونی هر شهروند ایرانی است، حائز اهمیت خواهد بود و امید است با رعایت قانون و اصول شفاف در مدیریت بحران اخیر مردم آگاه‌تر، مدیران پاسخگوتر و مبارزه با این اپیدمی کارآمدتر گردد و از این رهگذر خطر ابتلا، کاسته و سلامت و جان مردم کمتر آسیب ببیند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.