طوفان همدلی از اصفهان به استان‌های دیگر می رسد
پویش طوفان همدلی که با مشارکت جوانان فعال استان اصفهان برای مقابله با کرونا از اواسط اسفند ماه شروع به کار کرده بود، این روزها فعالیت خود را گسترش داده است، به طوری که فعالیت های آن از اصفهان فراتر رفته و قرار است به دیگر استان‌ها از جمله لرستان و کرمانشاه نیز کمک کند.

در خصوص فعالیت های پویش طوفان همدلی، گفت و گویی با نادر گیویان‌پور، رئیس مجمع سازمان‌های مردم نهاد استان و رئیس مجمع جوانان اصفهان داشتیم که معتقد است: اگرچه شیوع ویروس کرونا تهدیدی برای سلامت جامعه است، اما فرصتی هم ایجاد کرده که مجموعه‌های فرهنگی، مذهبی، ورزشی، خیرین و حتی مجموعه‌های علمی در کنار یکدیگر جمع شده و برای هدفی واحد یعنی حفظ سلامت شهروندان پیشگام شوند. به عقیده او، بزرگ ترین فرصت و عیدی سال جدید، همدلی و همراهی سازمان‌های مختلف و مردم برای شکست کرونا است.

پویش طوفان همدلی تاکنون چه فعالیت هایی داشته است؟

هم اکنون با کمک سازمان‌های مردم نهاد و خیران ظرفیتی ایجاد شده که ۸ خط تولید به صورت کارگاه منسجم و منظم در حال فعالیت هستند و با هماهنگی میان سازمان‌های مختلف، ارتباط سازمانی برای تامین نیازهای بیمارستان‌ها و مقابله با کرونا ایجاد شده است.

برای مناطق قرنطینه و نقاهتگاه‌هایی که در اختیار هلال احمر قرار گرفته نیز محصولات بهداشتی تولید می‌کنیم، همچنین در کارگاه‌هایی تحت حمایت سازمان‌های مردم نهاد جوانان و با همکاری خیریه‌ها و گروه‌های جهادی اقلامی از جمله گان‌های مخصوص بیمارستان، ماسک و کاورهای صورت تولید می‌شود.

سه کارگاه اصلی تولید محصولات بهداشتی در خیابان سروش، مبارزان و بزرگمهر فعالیت می کنند، اما کارگاه‌های دیگری نیز به این مجموعه اضافه شده است، ازجمله ملک‌شهر، مسجد نورباران، بهارستان و در محدوده امام‌زاده ستی فاطمه در خیابان کاشانی که حدود ۱۰ دستگاه چرخ خیاطی در این محل قرار گرفته و فعالیت خود برای تهیه محصولات مورد نیاز و ماسک را آغاز کرده‌اند.

پویش طوفان همدلی کاملا نظامند و مردمی بوده و این جریان با همکاری همه مجموعه‌های دغدغه‌مند و داوطلب انجام می‌شود. استفاده از چرخ‌ خیاطی‌های دستی برای تولید ماسک‌های پارچه‌ای و قابل شست‌وشو در کارگاه‌های کوچک مثال مردمی بودن این پویش است.

اقدامات جدید پویش طوفان همدلی چیست؟

اقدامات جدید انجام شده در این پویش، استفاده از ظرفیت مردمی شاهین شهر برای فرهنگ‌سازی و آموزش به مردم است، به طوری که با درخواست مجموعه بیمارستانی این منطقه، در حال ایجاد کارگاهی برای تامین لباس بیمارستانی در محدوده شاهین شهر هستیم، همچنین سالن متمرکز برای ایجاد کارگاه خیاطی با رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی تهیه شده است.

این کارگاه بعد از تایید و صدور مجوز معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان راه‌اندازی خواهد شد، زیرا طوفان همدلی همه فعالیت‌های خود را با کمک سازمان‌های مربوطه انجام می‌دهد و معتقد است که نباید موازی‌کاری انجام داد، به همین خاطر برنامه تولید محصولات با هماهنگی کامل سازمان مربوطه در برنامه‌ریزی، تامین، تولید و توزیع همه محصولات بهداشتی در بخش بیمارستان و مردم جامعه انجام می‌شود.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه در حال حاضر مجمع جوانان اصفهان با ظرفیتی برای تامین نیازهای ملی فعالیت می‌کند، نمونه‌هایی از محصولات تولیدی را برای استان‌های لرستان و کرمانشاه ارسال کردیم و با تایید دانشگاه های علوم پزشکی این استان‌ها محصولات بهداشتی تولیدی اصفهان را برای کمک به آن‌ها ارسال می کنیم.

روزانه چه تعداد محصول بهداشتی تولید می‌کنید؟

لباس‌های مخصوص بیمارستان تحت استانداردهای معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تعریف شده و بخش‌های فنی بیمارستان‌ها بر فرایند تولید آن نظارت می‌کنند. روزانه حدود ۲۵۰ دست لباس بیمارستانی و حدود ۳۰۰۰ ماسک در کارگاه‌های مختلف تحت عنوان پویش طوفان همدلی با استفاده از ظرفیت مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی و کمک خیرین تولید می‌شود.

محصولاتی که از سوی مجموعه کارگاه‌های اصلی در اختیار خیریه ها و مجموعه های مردمی قرار گرفته تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار قطعه ماسک و ۴۰۰ عدد گان مخصوص بیمارستان است، همچنین کارگاه‌های کوچکتر نیز تولیدات قابل توجهی داشته اند که میزان دقیق آن به دلیل ارائه مستقیم میان افراد جامعه مشخص نیست.

برای تولید محصولات بهداشتی در کارگاه ها با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

در ابتدای فعالیت مان برای تامین مواد اولیه مشکلاتی وجود داشت، اما با توجه به برنامه ریزی‌ها و حضور خیرین و همکاری اصناف پارچه و نساجی برای تامین پارچه، کش و نخ خوشبختانه این مشکلات حل شده و طوفان همدلی آمادگی لازم را برای توسعه و پوششی فراتر از استان اصفهان در روزهای آینده خواهد داشت.

کمبود مواد اولیه در استان اصفهان هم مشهود بود، اما با وجود ارتباط‌های بدنه‌ای میان سازمان‌های مردم نهاد جوانان این مشکل نیز حل شده و از ظرفیت کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی بهره برداری شده است، به طوری که به استان‌های دیگر مثل تهران یا خوزستان برای تامین پارچه کمک رسانی کرده‌ایم.

با راه اندازی کارگاه‌های تولیدی در مناطق مختلف ظرفیت‌های خوبی ایجاد خواهد شد، اما مشکل مسافت برای توزیع اقلام تولیدی مسئله‌ای جدی است، که هرچقدر بتوانیم در مناطق مختلف از نیروی جوانان برای تولید استفاده کنیم به میزان دقیق نیاز جامعه نزدیکتر خواهیم شد.

آیا در کارگاه‌ها اصول بهداشتی رعایت می‌شود؟

سعی کردیم پروتکل بهداشتی را در نظر بگیریم، به این ترتیب که در پایگاه‌های مرکزی توسط مجموعه مهندسی گیت‌هایی طراحی شده که عملیات پاشش مواد ضدعفونی به افراد قبل از ورود به کارگاه توسط سنسورهای فعال صورت گیرد، همچنین ضدعفونی دست، کفش، لباس و وسایلی از جمله تلفن همراه توسط کاربر هماهنگی کننده صورت می‌گیرد. در کارگاه‌های کوچک‌تر نیز عملیات ضدعفونی صورت می‌گیرد، به صورتی که در هر ساعت دست‌ها و همه ابزار آلات کلیه افراد داخل کارگاه مثل چرخ خیاطی به وسیله اسپری‌های حاوی الکل میکروب کشی می‌شوند. کارگاه‌ها به صورت روزانه در نوبت صبح و شب کاملا ضدعفونی می‌شوند و تهویه محیط‌ها نیز رعایت می‌شود. استفاده از ماسک و دستکش برای حفظ سلامت مجریان این عملیات‌ها نیز الزامی است.

درخصوص کمک به مردم مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین نیز توضیح دهید.

دغدغه اصلی سازمان‌های مردم نهاد کمک به نیازمندان و توانمندسازی جوامع محلی است. برای کمک به کودکان کار، زنان و کودکان بدسرپرست یا بی‌سرپرست در زمینه آموزش، اطلاع رسانی، تهیه ارزاق و مواد ضد عفونی اقدامات خوبی توسط این سازمان‌ها صورت گرفته که این اقدامات به وسیله پایگاه‌ها و ارتباطات منطقه‌ای در هر منطقه و سپس با کمک شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توسعه و ادامه یافته است.

در این راستا تلاش کردیم که محصولات بهداشتی توسط دیگر تشکل‌ها و افراد رابط در مناطق محروم عادلانه توزیع شود. همچنین ضمن دوری از هرگونه موازی‌کاری، در مناطقی که ضعف اقتصادی و اجتماعی بیشتری وجود دارد، در توزیع دقت و توجه بیشتر نیز به خرج داده شده است. موسسات و تشکل‌های جوانان در مناطق مختلف حتی روستاهای استان اصفهان در حال فعالیت هستند، آن‌ها حتی معابر را نیز ضد عفونی کرده و در ارائه ماسک و لوازم پیشگیری از انتقال ویروس در حال کمک رسانی هستند.

در بخش فرهنگ سازی چه فعالیت هایی داشته اید؟

در خصوص بحث آموزش و فرهنگ سازی توسط سازمان‌های مردم نهاد برای مقابله با کرونا، حدود ۲۰ روز از اولین اقدامات برای مقابله با کرونا می‌گذرد که در فضای مجازی به تولید عکس، کیلیپ، محتوای آموزشی، کتاب‌های آموزشی کودکان پرداختیم. همچنین کمیسیون رسانه، ارتباط و اطلاعات سازمان مردم نهاد جوانان استان اصفهان با تولید محتوای خوب و ساماندهی اطلاعات میان تشکل‌ها در فرهنگ سازی فعالیت خوبی داشته است. بروشورهای اطلاع رسانی و تراکت توسط نیروهای جوان و فعال در میان مردم مناطق مختلف از جمله مناطق حاشیه نشین و کمتر برخوردار و مراکز شهرهای استان توزیع شده است.

روزانه چند نفر در پویش طوفان همدلی فعالیت می‌کنند؟

مجمع سازمان‌های مردم نهاد با راهبری و سیاست گذاری برای رفع مسائل جوانان و جامعه، برنامه ریزی کلان می‌کند. در حال حاضر نزدیک به ۲۵۰ تشکل در قالب مجمع سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان در حال فعالیت هستند که با هماهنگی درون سازمانی در هر منطقه مناسب با توانمندی خود فعالیت دارند.

در پویش طوفان همدلی، روزانه حدود ۲۰۰ نفر درگیر اجرا، دوخت و تهیه محصولات هستند که در نوع خود حرکتی بی‌نظیر است. اگرچه شیوع ویروس کرونا تهدیدی برای سلامت جامعه است، اما فرصتی هم ایجاد کرده که مجموعه‌های فرهنگی، مذهبی، ورزشی، خیرین و حتی مجموعه‌های علمی در کنار یکدیگر جمع شده و برای هدفی واحد یعنی حفظ سلامت شهروندان پیشگام شوند.

بزرگ ترین فرصت و عیدی سال جدید، همدلی و همراهی سازمان‌های مختلف و مردم برای شکست کرونا است، به همین خاطر ما عنوان پویش طوفان همدلی را انتخاب کردیم که در سطح کشور نیز تسری یافته و همه در حال کمک رسانی هستند.

اشاره ای هم به توزیع سبد ارزاق میان نیازمندان داشته باشید.

در این پویش به موازات تامین پوشاک و ماسک‌های بهداشتی برای بیمارستان‌ها و مردم به خصوص نیازمندان، فعالیت‌های مختلفی صورت گرفته، ازجمله سبد ارزاق که به عنوان کمک مادی و تامین مواد غذایی برای خانواده‌های نیازمند و خانواده‌های مناطق محروم اصفهان توزیع می‌شود.

نزدیک به ۱۴۰۰ سبد ارزاق به صورت روزانه در مناطق مختلف توزیع می‌شود که این سبد شامل ماکارونی، برنج، روغن و لبنیات به عنوان مواد غذایی و مواد ضدعفونی کننده، ماسک و مواد شوینده به عنوان مواد بهداشتی است. این سبد غذایی و اقلام بهداشتی با شناسایی تخصصی تیم‌ها و تشکل‌های فعال در حوزه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی و محرومیت شناسایی شده و تحت پوشش و خدمات رسانی سازمان مردم نهاد جوانان استان اصفهان قرار می‌گیرند. سبدهای ارزاق همدلی توسط خیریه‌های مختلف در شرایط کاملا استریل و فاقد میکروب و ویروس تهیه و بسته بندی شده و مسائل بهداشتی کاملا رعایت می‌شود و بعد از آن در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

و صحبت پایانی؟

محوریت پویش طوفان همدلی کمک رسانی به مردم استان اصفهان و بعد از آن کشور است. مجریان این طرح به صورت داوطلبانه با همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف، مجموعه‌های فرهنگی، مجموعه‌های اجتماعی، خیرین و همه آحاد جامعه برای رفع معضلات و مسائل اجتماعی فعالیت می‌کنند که حرکتی کم نظیر در نوع خود بوده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.