روحانی در دیدار عمران خان: ایران آماده گفتگو و همکاری با همه کشورهای منطقه است
رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران همواره آماده گفتگو و همکاری با همه کشورهای منطقه است.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار نخست وزیر پاکستان و هیات همراه، با تاکید بر اینکه "همه زمینه‌ها برای تحقق تجارت ۵ میلیارد دلاری میان تهران و اسلام آباد آماده است"، اظهارداشت: اراده ایران توسعه روابط اقتصادی با همه همسایگان و از جمله پاکستان است و انرژی، حمل و نقل، ترانزیت، همکاری‌های بندری، توسعه بازارچه‌های مرزی و انتقال فناوری می‌تواند به روابط دو کشور شتاب بخشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و دخالت بیگانگان بیش از پیش باعث ناامنی می شود، گفت: اولین گام برای کاهش تنش در منطقه، آتش بس در یمن و پایان حملات علیه مردم مظلوم این کشور است و ایران از هر اقدامی در این زمینه حمایت می‌کند.

روحانی با اشاره به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی در نزدیکی سواحل عربستان در روز جمعه و اینکه تکرار این حوادث موجب گسترش ناامنی در آبراه‌های منطقه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران مستنداتی در این زمینه دارد و تحقیقات تا رسیدن به نتیجه نهایی و اثبات عوامل اصلی این اقدام ادامه دارد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه "تنها رژیمی که از هرگونه تنش و درگیری در منطقه سود می‌برد، رژیم صهیونیستی است"، تصریح کرد: حل مشکلات منطقه به جای دعوت از قدرت‌های فرامنطقه‌ای و رژیم‌هایی که از تنش و جنگ در منطقه نفع می‌برند؛ نیازمند تغییر راهبرد به سمت گفتگوی سیاسی توأم با حسن نیت، امنیت آفرینی و توسعه مناسبات منطقه‌ای است.

روحانی اظهارداشت: معتقدیم تکیه بر تروریست‌ها، صهیونیست‌ها و آمریکا حاصلی جز تنش و خسارت برای کشورهای اسلامی و ملت‌های منطقه ندارد و تنها راه ثبات پایدار، امنیت و توسعه در منطقه گفتگو و همکاری درون منطقه‌ای است.

وی همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و از جمله خلیج‌فارس و تأمین آزادی و امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز را سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بر شمرد و اظهارداشت: امنیت و صلح پایدار در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز تنها با مشارکت کشورهای این منطقه تأمین می‌شود.

روحانی تاکید کرد: ایران همواره آماده گفتگو و همکاری با همه کشورهای منطقه است.

رئیس جمهور با اشاره به تنش‌هایی که طی سال‌های گذشته علیه ملت‌های سوریه، عراق، لبنان و بویژه یمن ایجاد شده، تأکید کرد: دخالت نظامی و سیاسی در کشورهای منطقه تاکنون نتایج فاجعه‌باری داشته و این رویکرد به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نیست.

روحانی با بیان اینکه امنیت منطقه برای هر دو کشور دوست و برادر مهم است و ایران خود در این زمینه پیشگام بوده و اخیراً نیز طرح «اقدام صلح هرمز» را بر مبنای همکاری جمعی کشورهای منطقه ارائه نموده است، گفت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتی‌رانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در برمی‌گیرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران اشاره کرد و اظهارداشت: رفتار خصمانه، تحریم و فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ملت ایران مهمترین عامل در تنش روابط میان دو کشور است و این واشنگتن است که با توجه به شکست فشارها علیه ایران، باید تصمیم بگیرد و این راه بی‌نتیجه را خاتمه دهد.

روحانی ضمن تشکر از حسن نیت و تلاش‌های نخست وزیر و دولت پاکستان برای کمک به رفع تنش‌ها در منطقه و استقبال از هر اقدامی در این مسیر، تصریح کرد: درخواست آمریکا مبنی بر مذاکره بدون پیش شرط، با وجود تحریم‌ها صادقانه نیست؛ بارها گفته ایم که در صورت برداشتن تحریم‌ها و در قالب برجام، ایران آماده گفتگو است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه پاکستان بوده و همواره در مقاطع سخت و دشوار از پاکستان حمایت کرده است.

وی اظهارداشت: پاکستان با توجه به روابط تاریخی و صمیمانه خود با جمهوری اسلامی ایران خواهان توسعه روابط دو جانبه در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

نخست وزیر پاکستان همچنین به برخی اختلافات منطقه ای اشاره کرد و اظهارداشت: پاکستان معتقد است می‌توان از طریق گفتگو و مذاکره اختلافات را حل و فصل کرد. هرگونه تنش در منطقه و میان همسایگان به نفع کشورهای ثالث و خارج از منطقه است و اسلام آباد علاقمند است در جهت گفتگو، کاهش‌ها و تأمین ثبات و امنیت منطقه از جمله میان عربستان و ایران ایفای نقش کند.

عمران خان گفت: آتش بس در یمن می‌تواند آغازی بر فرآیند صلح و تنش‌زدایی در منطقه و گفتگوهای دو جانبه و چند جانبه شود.

وی تصریح کرد: اسلام آباد آماده توسعه همکاری‌های تجاری و همچنین تأمین امنیت در مرزهاست و رایزنی مقامات دو کشور در این زمینه ادامه خواهد یافت.

عمران خان همچنین از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات کشمیر تشکر کرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.