نماینده مجلس: ۳۰۰ میلیارد تومان برای طراحی ۲ خودرو/ورود قوه‌قضائیه به فساد در صنعت خودرو
نماینده سبزوار در مجلس جزئیات جدیدی از فساد در شرکت‌های خودروسازی در هزینه کرد برای طراحی خودروها را اعلام کرد.

حسین مقصودی سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه قوه‌قضائیه با جدیت به بحث فساد در صنعت خودروسازی ورود کرده است، گفت: در چند سال گذشته اتفاقاتی در مجموعه خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو رخ داده که قوه قضائیه باید آنها را بررسی و با متخلفان برخورد کند.

وی با تاکید براینکه دو شرکت خودرو سازی حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان ضرر انباشته دارند، ادامه داد: طبق اسنادی که ایران‌خودرو و سایپا ارائه کرده‌اند ۲۵ هزارمیلیارد تومان خودرو پیش فروش کرده‌اند، ۳۰ هزار میلیارد به بانک‌ها بدهکار هستند، ۲۵ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند و ۳۰ هزار میلیارد زیان انباشته دارند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس درباره علت این ضرر انباشته در ۲ خودروسازی، افزود: یکی از علل این ضرر انباشته تکروی و عدم رقابت است که باعث شده مافیایی از زر و قدرت در پشت این خودروسازی‌ها ایجاد شود و مانع از ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی کشور شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اعلام اینکه در برخی مواقع این دو شرکت هزینه‌های داشته‌اند که باعث ایجاد این زیان انباشته شده است، تصریح کرد: به طور نمونه برای طراحی صندوق عقب برای پژو ۲۰۶، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده است با این مبلغ در یک کشور اروپایی خط تولید یک خودرو راه‌اندازی می‌شود.

نماینده سبزوار در مجلس ادامه داد: در ایران خودرو برای طراحی اولیه سمند ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است و از سال ۸۴ تا ۹۳ نیز، ۳ بار تغییرات بر روی آن انجام شده و دوباره ۱۱۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

مقصودی اضافه کرد: برای طراحی خودرو‌های همچون سمند سورن ۲۲ میلیارد تومان، دنا ۵۰ میلیارد تومان، دنا پلاس ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است که این ارقام نشان می‌دهد که رانت و فسادی در پشت پرده این موضوعات بوده که البته قوه قضائیه به این موضوع ورود کرده و تعدادی از مدیران گذشته این دو شرکت خودروسازی را بازداشت کرده است.

نماینده سبزوار در مجلس تصریح کرد: اگر این اعداد را جمع‌ کنیم مشخص می‌شود تنها ایران خودرو برای ۲ خودرو به مانند سمند و دنا که بعدها با تغییرات جزئی به سمند سورن و دنا پلاس تغییر پیدا کرده‌اند حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌اند که باید مدیران سابق این خودروسازی پاسخ بدهند طبق کدام مبنا این هزینه‌ها را داشته‌اند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.