ظهره‌وند: فرانسه به دنبال دور زدن برجام است/ ایران گام سوم را بردارد
کارشناس مسائل بین الملل گفت: چیزی بنام مذاکره برای دستیابی به توافق جدید معنا ندارد بلکه فقط باید طرف اروپایی به تعهدات خود و به نقشی که باید در حفظ برجام داشته باشد برگردد.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر اسبق ایران در ایتالیا، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره دیدار و گفت‌وگوی ظریف و ماکرون که روز گذشته انجام شد، گفت: من از محتوای مذاکراتی که انجام شده اطلاعی ندارم ولی بیشتر باید روی مواضع فرانسوی‌ها دقت کرد. به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها از رهگذر این مذاکرات و حتی شاید مذاکرات بعدی، به نوعی دنبال دور زدن برجام باشند.

وی افزود: واقعیت این است که فرانسوی‌ها قبول دارند که برجام از طرف ایران رعایت شده و بخش‌هایی از آن از سوی طرف مقابل که آمریکا و یا ۴+۱ هستند، نقض شده است. آمریکایی‌ها که به طور آشکار برجام را نقض کرده و از آن خارج شدند و اروپایی‌ها هم به وظایف خود در برجام عمل نکردند. بنابراین دستورکار این مذاکرات مقداری روشن نیست؛ چون فرانسوی‌ها از منظر خودشان نگاه می‌کنند که می‌خواهند به عبارتی با دور زدن برجام دور جدیدی از مذاکرات جامع را با استفاده از اهرم فشار تحریمی شکل بدهند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ایران نیز در طرف مقابل اعلام کرده که برجام غیر قابل مذاکره و غیر قابل تغییر است. این مقداری پارادوکس ایجاد می‌کند؛ البته نفس مذاکره به این جهت که از طرف مقابل اطلاعات بدست آورده شود خوب است اما اینکه این می‌خواهد به چه تحول جدیدی ختم بشود جای سوال است.

ظهره‌وند تصریح کرد: فرانسوی‌ها وقیحانه بر مواضع خودشان که همسو با آمریکاست تاکید می‌کنند و باید این مسئله مورد توجه قرار بگیرد. چیزی بنام مذاکره برای دستیابی به توافق جدید معنا ندارد بلکه فقط باید طرف اروپایی به تعهدات خود و به نقشی که باید در حفظ برجام داشته باشد برگردد. آنها اگر معتقدند برجام برای آنها امنیت‌زا بوده پس باید هزینه فرصت آن را بپردازند. آنها می‌خواهند هم هزینه نپردازند و هم کماکان از مزایای برجام برخوردار باشند و مانع شوند تا ایران گام‌های بیشتری را برای متوازن کردن برجام بردارد.

وی همچنین به گام‌های کاهش تعهدات کشورمان در برجام اشاره کرد و گفت: فراموش نکنیم دو گامی که ما برداشتیم و باید گام سوم را نیز برداریم به معنای خروج از برجام و نقض آن نیست بلکه برای متعادل‌سازی برجام است یعنی به نقطه‌ای که باید طرف مقابل گام‌هایی را برمی‌داشت بازمی‌گردیم. توازن بین گام‌های دو طرف حداقل کاری است که باید انجام دهیم و بنابراین هر نوع بحث خارج از برجام غیر قابل توجیه و غیر قابل پذیرش است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.