وظایف دولت برای گسترش ورزش معلولان مشخص شد
بهارستان‌نشینان در مصوبه‌ای وزارت ورزش و جوانان را موظف کردند فرصت‌های مناسب و عادلانه را برای گسترش ورزش بانوان و معلولان فراهم کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۲۷ خرداد) پارلمان و در جریان بررسی لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان با اصل ماده (۴) و بند (الف) این لایحه، از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر، با ۱۴۹ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و یک رأی ممتنع موافقت کردند.

"سکته قلبی" در چه حالتی رخ می‌هد؟وزارت ورزش موظف به کسب درآمد پایدار از محل تبلیغات رسانه‌ای شدوظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان تعیین شدتعیین اهداف تشکیل وزارت ورزش و جوانان در ۲ حوزهطبق ماده بند (الف) ماده (۴) این لایحه؛ وزارت به عنوان متولی اصلی ورزش و ساماندهی امور جوانان وظایف و اختیارات زیر را در تحقق مفاد ماده (۳) این قانون عهده‌دار بوده و کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری و بخش‌های غیردولتی با رعایت کلیه قوانین و مقررات کشور، مکلف به همکاری با وزارت در زمینه‌های ذیل می‌باشند:

الف - وظایف وزارت در حوزه ورزش:

۱- اقدام در جهت بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه از برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی به منظور اجرای تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح.

۲- تهیه و تدوین برنامه‌های میان‌مدت و سالانه ورزش کشور با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و نظارت بر حُسن اجرای آنها و اتخاذ سیاست‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی مربوطه.

۳- استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی و بهره‌مندی از دانش فنی و کاربردی حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی موجود کشور به منظور ارتقای علمی ورزش.

۴- ترویج ارزش‌های فرهنگی- اخلاقی، انقلابی، منش پهلوانی در ورزش.

۵- سیاست‌گذاری، ساماندهی و تسهیل مشارکت، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به منظور توسعه ورزش کشور.

۶- تعیین چارچوب‌ها و ضوابط فعالیت‌های ورزشی و نظارت بر حُسن اجرای آنها.

۷- کشف، پرورش و حمایت از استعدادها در ورزش.

۸- مناسب‌سازی اماکن و فضاهای ورزشی جهت بهره‌برداری و حضور بانوان و خانواده‌ها و معلولان.

۹- تسهیل دسترسی مردم برای تماشای مسابقات ورزشی مهم بین‌المللی و ملی در مکان‌های عمومی و محیط‌های ورزشی روستایی و شهری کشور.

۱۰- نظارت بر حُسن اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی کلیه دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های غیر دولتی و ارزیابی عملکرد آنها و ارائه گزارش به مراجع ذی‌ربط.

۱۱- صدور و لغو مجوز فعالیت رشته و سبک‌های ورزشی در قالب فدراسیون‌ها، انجمن‌ها، کمیته‌ها و سایر تشکل‌های مربوط.

تبصره ۴- وزارت مکلف است به منظور تأمین و تجهیز امکانات مورد نیاز رشته‌های ورزش تیراندازی از قبیل اسلحه و مهمات ورزشی از تولیدات داخلی استفاده نماید. در صورت عدم امکان تأمین از داخل کشور، وزارت مجاز است نسبت به تأمین و واردات تجهیزات مربوطه با تأیید و نظارت وزارت دفاع ورودی کشور اقدام کند و پشتیبانی نیروهای مسلح در کلیه مراحل ثبت سفارش تا ترخیص، در مبادی ورودی کشور اقدام کند.

دستورالعمل اجرایی این تبصره با رعایت قوانین و مقررات مربوطه توسط وزارت تهیه و به امضای مشترک وزیران دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ورزش و جوانان ابلاغ می‌شود.

۱۲- صدور و لغو پروانه تأسیس و فعالیت اتحادیه باشگاه‌های ورزشی، باشگاه‌ها، اماکن و مراکز ارائه‌دهنده خدمات ورزشی و تندرستی پس از بررسی صلاحیت‌های عمومی، اخلاقی، علمی و حرفه‌ای و نظارت بر فعالیت آنها.

تبصره- فعالیت‌های رسمی درس تربیت بدنی مدارس به جز فعالیت باشگاه‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش از شمول این بند مستثنی هستند.

۱۳- حمایت، نظارت و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های کلیه نهادهای ورزشی اعم از کمیته ملی المپیک، کمیته ملی پارالمپیک، فدراسیون‌ها، انجمن‌ها، هیئت‌ها و کمیته‌های ورزشی به منظور حُسن اجرای وظایف.

۱۴- توسعه ارتباطات و حمایت از حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مجامع ورزشی بین‌المللی و عضویت یا نمایندگی در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی ورزشی با هماهنگی و همکاری وزارت امور خارجه.

۱۵ - تهیه طرح آمایش سرزمینی ورزش کشور توسط وزارت حداکثر شش ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون مورد نیاز توسعه ورزش در سطح کشور.

۱۶- تأمین متناسب و متوازن زیر‌ساخت‌ها، امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز توسعه ورزش در سطح کشور.

۱۷- تهیه و تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به اعزام ورزشکاران و مربیان به خارج از کشور و همچنین ورود ورزشکاران، مربیان و تیم‌های ورزشی خارجی به داخل کشور و نظارت بر حُسن اجرای آن.

۱۸- احیاء و تقویت ورزش‌های ملی و روستایی و بازی‌های بومی محلی و توسعه زیرساخت‌های آن و تلاش برای ارتقاء و ترویج جهانی آنها با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط.

۱۹- ارتقاء و تقویت جایگاه ورزش قهرمانی کشور در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی.

۲۰- ایجاد فرصت‌های مناسب و عادلانه برای گسترش ورزش بانوان و معلولان.

۲۱- تهیه و ارائه استانداردها و معیارهای تخصصی مربوط به احداث و بهره‌برداری از اماکن و تجهیزات ورزشی در کشور و نظارت بر حُسن اجرای آن.

۲۲- ایجاد، نگهداری، بهره‌برداری و تجهیز اماکن ورزشی.

۲۳- تعیین و ابلاغ تعرفه و قیمت ارائه خدمات ورزشی و تندرستی و هزینه صدور پروانه باشگاه و مجوز احداث ورزشگاه توسط وزارت به صورت سالانه و نظارت بر حُسن اجرای آنها.

۲۴- همکاری و هماهنگی با بخش گردشگری و محیط‌زیست در بهره‌گیری از ظرفیت‌های ورزشی کشور.

۲۵- فراهم نمودن بستر و امکانات لازم جهت ورزش همگانی با رویکرد ورزش آسان، ارزان و در دسترس برای عموم مردم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.