شرایط ارائه لیست در انتخابات مجلس تعیین شد
نمایندگان مجلس شرایط لیست نامزدهای احزاب، جبهه ها و نامزدهای مستقل در انتخابات مجلس را مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۷ فروردین) قوه مقننه و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با اصلاح ماده ۵ این طرح در خصوص شرایط، ارائه لیست انتخاباتی احزاب، جبهه‌ها و نامزدهای مستقل با ۱۳۱ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر، در جلسه موافقت کردند.

بررسی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در دستورکار نمایندگاندر این مصوبه مجلس آمده است:

ماده ۵- یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده (۷ مکرر۳) به قانون الحاق می‌شود:

ماده ۷ مکرر ۳ - احزاب، جبهه ها و نامزدهای مستقل می توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان و حداکثر تا چهل و هشت ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به ستاد انتخابات کشور یا ستاد انتخابات استان حسب مورد اعلام کنند. فهرست ها به صورت استانی ارائه شده و برای هر حوزه انتخابیه فرعی، به تعداد کرسی های آن حوزه در مجلس، داوطلب معرفی شود.

تبصره ۱- احزاب و جبهه ها مکلفند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی داوطلبان مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند، نام هیچ داوطلبی نباید در بیش از یک فهرست درج شود.

تبصره ۲- چنانچه فرد یا افرادی از نامزدهای مذکور در فهرستها به درخواست کتبی خود و تا چهل و هشت ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی از فهرست خارج شوند، حزب با جبهه ارائه کننده فهرست می تواند از میان سایر داوطلبان تأییدصلاحیت شده در حوزه انتخابیه فرعی تا بیست و چهار ساعت پیش از زمان آغاز فرآیند تبلیغات، با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کند در غیر این صورت احزاب و جبهه ها حق تغییر فهرست ارائه شده را نخواهند داشت، مگر اینکه به دلایل قهری نامزد یا نامزدهایی از فهرست مزبور حذف شوند. در این صورت حزب یا جبهه می تواند تا چهل و هشت ساعت قبل از شروع أخذ رأی مطابق تشریفات مزبور فهرست خود را تکمیل کند.

تبصره ۳- ارائه فهرست صرفا توسط دبیر کل احزاب ملی و استانی که طبق قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی مصوب ۱۳۹۵ / ۸ / ۸ پروانه معتبر فعالیت دارند و همچنین مقامات مسؤول جبهه ها صورت می گیرد، احزاب استانی صرفا جهت حوزه انتخابیه استان محل فعالیت خود حق ارائه فهرست انتخاباتی را دارند.

تبصره ۴- در صورت اعلام موجودیت جبهه ها، احزاب ائتلاف کننده حق ارائه فهرست مجزا را نخواهند داشت.

تبصره ۵- هر فهرست دارای یک عنوان است و چنانچه عنوان فهرست متفاوت از عنوان حزب یا جبهه های ارائه کننده آن فهرست باشد، عنوان مزبور با رعایت تبصره (۴) ماده (۲) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی باید به تأیید وزارت کشور برسد.

تبصره ۶- رأی دهندگان می توانند به عنوان یک فهرست رأی داده یا نامزد یا نامزدهای منتخب خود را در برگه رأی اعلام کنند، در صورتی که رأی دهنده به صورت همزمان به فهرست ها و نامزدها رأی دهد، رأی به نامزدها ملاک بوده و رأی به فهرست محاسبه نخواهد شد.

تبصره ۷- اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی از شمول این ماده مستثنی هستند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.