بررسی پیش‌فروش گندم به واسطه‌ها در کمیسیون کشاورزی مجلس
نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از بررسی ابعاد مختلف پیش‌فروش گندم از سوی کشاورزان به واسطه‌ها در این کمیسیون خبر داد.

جلال محمودزاده نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه گزارشاتی مبنی بر پیش‌فروش گندم از سوی کشاورزان به برخی از واسطه‌ها به این کمیسیون واصل شده است، گفت: در این باره با وزیر جهاد کشاورزی جلسات مشترکی را برگزار کرده‌ایم و قرار است مجدداً برای بررسی ابعاد این موضوع با آقای حجتی جلسه داشته باشیم.

وی افزود: طبق گزارشات واصله کشاورزان گندم خود را با قیمت بالاتر از قیمت خرید تضمینی گندم به واسطه‌ها پیش‌فروش می‌کنند و ۵۰ درصد از مبلغ مورد توافق را نیز دریافت می‌کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: برخی از این واسطه‌ها به‌دلیل اختلاف قیمت گندم داخل با کشور‌های همسایه، گندم را پیش‌خرید و به خارج از کشور منتقل می‌کنند.

محمودزاده تصریح کرد: همچنین به‌دلیل افزایش قیمت نهاد‌ه‌های دامی برخی از دامداران گندم را برای خوراک دام از گندمکاران پیش‌خرید می‌کنند که همه اینها باعث می‌شود که در آینده با کمبود گندم مواجه شویم.

نماینده مردم مهاباد در مجلس تصریح کرد: با توجه به روند فعلی، اگر دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش ندهد؛ حداقل ۴ میلیون تن گندم یا از کشور خارج و یا خوراک دام می‌شود؛ در نهایت دولت برای جبران آن مجبور است گندم را با قیمت بالا وارد کند که این هم اثرات منفی دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی علی‌رغم هشدار‌ها توجهی به این مسئله ندارند، اضافه کرد: مسئولان این وزارتخانه تا کنون اقدامی در جهت جلوگیری از پیش‌خرید گندم انجام نداده‌اند.

محمودزاده متذکر شد: گندم محصولی استراتژیک است و مصرف نان نیز در کشور ما زیاد است لذا هرگونه اخلال در تأمین و تولید گندم بحران‌ساز خواهد بود و امنیت غذایی ما را به خطر می‌اندازد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.