برهم صالح: برای عراق اصول روابط با ایران مهم است
رئیس‌جمهور عراق گفت:‌دوست دارم این نکته را تاکید کنم که در روابط با ایران یک اصول ثابت وجود دراد و مجموعه‌ای امور هم متغیر است، اصول ثابت برای ما بسیار مهم است و این اصول ثابت روابط نیرومند و دوستی نزدیک دو ملت است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، برهم صالح رئیس‌جمهور عراق در نشست خبری مشترک با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت:‌ امروز پیام روشنی را از بغداداآوردم. هر دو کشور خواهان شرایط و روابط بهتر برای منطقه هستند.

وی افزود: پس از شکست نظامی داعش،‌ امروز عراق در پیش روی خود دنبال بازسازی و تقویت ثبات سیاسی است. تقویت این هدف‌ها نیازمند اصلاحات سیاسی و داخلی است. همچنان که نیازمند وجود یک منطقه باثبات هستیم.

رئیس‌جمهور عراق ادامه داد: زمانی فرا رسیده است که در منطقه ما نظام منطقه‌ای جدیدی شکل بگیرد که تامین کننده منافع ملت‌های منطقه باشد. در این راستا همکاری‌های خوبی با ایران داریم. عراق نقشی مهم و محوری در این ساحتار جدید باید داشته باشد. در این راستا استقلال و حاکمیت کشورها باید محترم شمرده شود.

صالح تصریح کرد: در این چارچوب باید منافع ملت‌ها و کشورها را بر هر منافعی مقدم بدانیم. برای همین علاقه‌مند هستم که به همراه آقای رئیس‌جمهور روحانی بر تقویت روابط دو جانیه تاکید کنیم. ما از وزارت خارجه و کمیته‌های مرتبط با وزارت صنعت درخواست کردیم که فعالیت خود را در این راستا (گسترش روابط با ایران) را گسترش دهند.

وی با تاکید بر ایجاد مناطق تجاری آزاد و مرزی بین دو کشور گفت: مرتبط ساختن خطوط راه‌آهن دو کشور کمک بزرگی برای جابجایی زوار ایرانی به عراق خواهد بود اما در کنارش باید اقدام مهمی برای زیرساخت‌ اقتصادی بین دو کشور تلقی شود.

رئیس‌جمهور عراق در پایان گفت:‌ تاکیدات آقای روحانی درباره معضلات محیط زیستی بسیار مهم است. مسائل زیست‌محیطی مشکلات جهانی به شمار می‌آید. اما این مشکلات تاثیر بزرگی بر منطقه ما دارند. همکاری‌های ما در زمینه آب و مسائل دیگر زیست محیطی به ملت‌های دو کشور کمک خواهد کرد. در پایان دوست دارم این نکته را تاکید کنم که در روابط با ایران یک اصول ثابت وجود دراد و مجموعه‌ای امور هم متغیر است. اصول ثابت برای ما بسیار مهم است و این اصول ثابت روابط نیرومند و دوستی نزدیک دو ملت است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.