دولت و ضرورت یک جلسه جدی
تصور می‌کنم در این مقطع زمانی و شرایطی که کشور دارد، دولت نیازمند برگزاری یک جلسه جدی با اصولگرایان است و احتمالا نوع دعوت طوری خواهد بود که قاطبه سلایق اصولگرایی در آن حضور داشته باشند تا جلسه شکل نمایشی پیدا نکند.

ناصر ایمانی*

غالب اصولگرایان تمایل دارند از نزدیک با دولت همکاری کنند. اینقدر فضای منفی، جناح طرفدار دولت علیه اصولگرایان ساختند که انگار اصولگرایان تمایل دارند دولت هرچه سریع تر از حیض انتفاع ساقط شود. در حالیکه این طور نیست و بارها شخصیت های اصولگرا این مسئله را گفتند «ما منتقد دولتیم دشمن دولت نیستیم».

حوزه انتقاد و نقادی با حوزه کارشکنی و تخریب متفاوت است. اتفاقا رئیس دولت در چهارسال نخست منتقدان را مخربان تلقی می کرد و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ برای چنین تصویرسازی منفی سنگ تمام گذاشت.

اخیرا گفته می شود قرار است که آقای روحانی از اصولگرایان دعوت کند، البته این دعوت باید سالها پیش انجام می شد. حالا به هر تقدیر امروز کشور در شرایط ویژه ای است و همکاری همه جناح ها و جریان ها را می طلبد. مسلما اصولگرایان نیز از همکاری با دولت استقبال می کنند و امیدوارند این جلسات نمایشی و تعارفی نباشد.

چنین جلساتی باید کاری و کارشناسی باشد و ادامه پیدا کند، انتظار داریم در جلسه اصولگرایان با رئیس جمهور حرف های خیلی جدی زده شود. اصولگرایان در انتقال مشکلات و راهکارها به رئیس جمهور صراحت از خود نشان دهند و در مقابل رئیس جمهور نیز بیان کند که چه کمکی را از جریان اصولگرا انتظار دارد تا جلسه شکل و قالب شعارگونه نداشته باشد.

درباره تنوع حضور سلایق اصولگرا در جلسه مشورتی با رئیس جمهور نیز معتقدم حالا شاید این جلسه براساس دعوت از نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی اصولگرا برگزار نشود کما اینکه درباره اصلاح طلبان نیز همین بود. یعنی از چهره های سلایق مختلف در جلسه اصلاح طلبان با رئیس جمهور حضور داشتند و به اسم چهره شاخش فلان حزب افراد دعوت نبودند.

درباره اصولگرایان هم به همین شکل خواهد بود یعنی تحت عنوان جمنا، ایثارگران، جامعه مهندسین و موتلفه دعوت نمی کنند بلکه افراد مختلفی را دعوت می کنند که نمایندگی فکری همه این ها را داشته باشند. البته امکان دارد طیف خاصی همچون جبهه پایداری را دعوت نکنند که اصلا اهمیت هم ندارد. معتقدم کسانی به عمد دارند جبهه پایداری را در میان اصولگرایان بزرگنمایی می کنند.

پایداری نیز یکی از سلایق اصولگراست که تفکر خاص خود را دارد، حالا اگر به جلسه رئیس جمهور دعوت نشود، ثلمه ای به اصل مسئله وارد نمی کند. یعنی کسانی که در جلسه با رئیس جمهور حضور پیدا می کنند عمده شخصیت های جریان اصولگرایی هستند.

تصور می کنم در این مقطع زمانی و شرایطی که کشور دارد، دولت نیازمند برگزاری یک جلسه جدی با اصولگرایان است و احتمالا نوع دعوت طوری خواهد بود که قاطبه سلایق اصولگرایی در آن حضور داشته باشند تا جلسه شکل نمایشی پیدا نکند. در مجموع وزن جلسه اصولگرایان با رئیس جمهور هموزن جلسه اصلاح طلبان با رئیس جمهور خواهد بود.

*تحلیلگر مسائل سیاسی

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.