مجلس در هفته‌ای که گذشت/ از کارت قرمز و زرد مجلس به ۲ وزیر تا رای به ادامه حصر سران فتنه
مجلس در هفته‌ای که گذشت، ۳ روز جلسه علنی داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته، در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه، جلسه علنی داشت. در مهمترین بخش از برنامه‌ها، در هفته گذشته نمایندگان مجلس به استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی رای مثبت دادند.

** جلسه روز یکشنبه

پیش از آغاز جلسه علنی پارلمان نمایندگان درباره مسائل اقتصادی کشور و وضعیت بازار خودرو، نرخ ارز، سکه و طلا جلسه غیر علنی را داشتند که در این جلسه علی لاریجانی توضیحاتی درباره تصمیمات جدید ارزی و اقتصادی کشور به نمایندگان ارائه کرد.

**لاریجانی: مجلس در ۱۰ دوره اخیر منشأ خدمات بوده است

علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی این روز در نطق پیش از دستور خود به سالروز صدور فرمان مشروطیت اشاره کرد و گفت: امروز چهاردهم مرداد، سالروز فرمان مشروطیت است که لازم بود آن را متذکر شویم، این روز نقطه مهم و عطفی در تاریخ معاصر ایران است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد این نهاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی در ده سال اخیر منشأ خدمات بوده است.(متن کامل)

**انصراف یک نماینده از طرح سوال خود از وزیر دادگستری

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه از اعلام انصراف حسن کامران نماینده اصفهان در مجلس از طرح سوال خود از سید علیرضا آوایی وزیر دادگستری خبر داد.

وی گفت که سوال نماینده اصفهان از وزیر دادگستری درباره علت بسته شدن قهوه‌خانه‌های استان اصفهان بود.

**مجلس به کرباسیان "کارت زرد" داد

نمایندگان با اکثریت آراء از توضیحات مسعود کرباسیان وزیرامور اقتصادی و دارایی درباره چرایی عدم اجرای پروژه ملی طرح جامع مالیاتی پس از گذشت ۱۱ سال و نقش شرکت‌های مشاور خارجی، قانع نشدند.

خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن در مجلس این سئوال را از کرباسیان مطرح کرده بود.

**صادقی از به رای‌گذاشتن سوالش از وزیراقتصاد منصرف شد

محمود صادقی نماینده تهران در جریان سؤالش از وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اینکه «مبنای قانونی و شرعی افتتاح حساب‌های سپرده توسط قوه‌قضاییه چیست؟، پس از بیان نظرات خود و توضیحات کرباسیان، گفت چون یا وزیر اختیارات ندارد و یا نمی‌خواهد پاسخ دهد، سؤال را به رأی نمی‌گذارم و تحقیق و تفحص را دنبال می‌کنم.(اظهارات محمود صادقی را اینجا و کرباسیان را اینجا بخوانید)

** جلسه روز سه‌شنبه

**موافقت نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح صدور قانون چک

نمایندگان با کلیات طرح اصلاح صدور قانون چک موافقت کردند.

همچنین نمایندگان جزئیات این طرح را با ۱۸۱ رآی موافق، ۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان تصویب کردند.(متن کامل)

**تفحص از عملکرد شهرداری تهران برای دومین بار در مجلس رأی نیاورد

گزارش کمیسیون عمران در مورد رد تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه ساخت و ساز و هزینه‌ها، مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان مجلس آن را با اکثریت آراء، تصویب نکردند.

این طرح پیش از این نیز از سوی کمیسیون عمران مجلس رد شده بود .

** نمایندگان شروط استخدام معلمان حق‌التدریسی را مشخص کردند

وکلای ملت با ۱۵۴ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه با طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی موافقت کردند.(متن کامل)

** سوال از سلطانی‌فر اعلام وصول شد

عضو هیئت رئیسه سوال نماینده تهران از وزیر ورزش درباره وضعیت باشگاه استقلال و تراکتورسازی را اعلام وصول کرد.(متن کامل)

** رأی مثبت نمایندگان مجلس به ادامه حصر سران فتنه

نمایندگان در جریان سؤال علی مطهری نایب رئیس مجلس از سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری درباره حصر، از پاسخ‌های وی قانع شدند.(اظهارات آوایی در مجلس را اینجا و اظهارات مطهری را اینجابخوانید.

** جلسه روز چهارشنبه

جلسه روز چهارشنبه مجلس با دستور کار بررسی طرح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی آغاز شد.

** سردرگمی مجلس در استیضاح ربیعی/ لاریجانی تنفس داد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی بررسی طرح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در دستورکار خود داشتند.پس از قرائت دستورکار پارلمان مقرر شد، تعدادی از طراحان استیضاح پشت تریبون مجلس درباره دلایل این موضوع اظهارات خود را بیان کنند.

هیئت‌رئیسه مجلس در ابتدا نام مسعود گودرزی نماینده مردم ممسنی در مجلس را برای این موضوع اعلام کرد. این نماینده در واکنش به این مسئله اعلام کرد امضاء خود را از این استیضاح پس گرفته است.

هیئت رئیسه سپس نام علیم یارمحمدی را اعلام کرد که وی نیز در پشت تریبون قرار نگرفت و تعدادی از نمایندگان نیز که اسامی‌شان جزء استیضاح کنندگان بود حاضر نشدند پشت تریبون قرار بگیرند.

پس از این اتفاق زمزمه‌های بین نمایندگان مبنی بر منتفی شدن بررسی این طرح در مجلس مطرح شد که علی لاریجانی رئیس جلسه برای اینکه این سردرگمی ایجاد شده را مدیریت کند دقایقی تنفس اعلام کرد تا مشخص شود که موضع استیضاح‌کنندگان چیست؟

** افشاگری یک نماینده درباره رشوه ۵۰۰ میلیونی سازمان بهزیستی به اسم خیریه‌ها

نماینده سلسله و دلفان در جلسه استیضاح وزیر کار گفت که رئیس سازمان بهزیستی به وی پیشنهاد رشوه ۵۰۰ میلیونی به اسم امور خیریه داده است.(متن کامل)

** درگیری دو نماینده در جلسه استیضاح ربیعی

حسین مقصودی نماینده سبزوار در جریان بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مخالفت با عملکرد ربیعی و موافق استیضاح، دلایل مخالفت خود را مطرح کرد.

وی پس از پایان اظهاراتش از پشت تریبون به سمت صندلی‌ خود در حال حرکت بود که در این بین میرزایی‌نکو عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس و مخالف استیضاح ربیعی به سمت مقصودی حمله‌ور و سخنان رکیکی علیه او مطرح کرد. لحن صحبت‌های میرزایی‌نکو موجب عصبانیت شدید مقصودی شد به طوریکه وی قصد وارد کردن ضربه‌ای به او داشت.

درگیری لفظی شدید مقصودی و میرزایی‌نکو بامیانجی‌گری امیرآبادی، تابش، قاضی‌پور و دیگر نمایندگان خاتمه یافت و اگر این نمایندگان دیر اقدام کرده بودند به درگیری فیزیکی شدیدی منجر می‌شد.

** نماینده کرمانشاه: برخی نمایندگان با "ربیعی" معامله کرده‌اند

جاسمی گفته است که برخی از نمایندگان پیش از برگزاری جلسه علنی امروز مجلس با وزیر کار در حال معامله بوده‌اند.(متن کامل)

** نگهبان سلامی: فساد در زیر مجموعه وزارت کار بیداد می‌کند

محمود نگهبان‌سلامی نماینده مردم خاف در موافقت با استیضاح وزیر کار در صحن علنی مجلس طی سخنانی اظهار داشت:امروز فساد در زیر مجموعه‌های اقتصادی وزارت کار بیداد می‌کند.(متن کامل)

** نماینده بجنورد: آقای ربیعی شما چه کمکی به اجرای اقتصاد مقاومتی کردید؟

علی اکبری نماینده بجنورد در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ما وکیل مردم هستیم و باید انتقادات خود را برپایه عدالت و انصاف و تکلیف شرعی و قانونی خود اعلام کنیم، گفت: اصل حضور ربیعی در این وزارت‌خانه مخدوش است.(متن کامل)

** نظر دولت درباره استیضاح ربیعی و کرباسیان از زبان یک نماینده

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در جلسه علنی امروز قوه مقننه در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:طی صحبت من با حسینعلی امیری (معاون پارلمانی رئیس‌جمهور) درباره آقای ربیعی و کرباسیان گفتم که چه کنیم، او گفت از کرباسیان دفاع کنید و درباره ربیعی هر چه خود می‌دانید عمل کنید. (متن کامل)

** سئوال یک نماینده از "ربیعی" درباره شرکت فرزندش در دوبی

نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس خواستار پاسخگویی وزیرکار درباره شرکت فرزندش در دبی شد.(متن کامل)

** ربیعی: بنگاه‌ها را به زور به من تحویل دادند/ استیضاح را حق مجلس می‌دانم

علی ربیعی در جریان بررسی درخواست تعدادی از نمایندگان برای استیضاح وی اظهار داشت: بنده استیضاح را حق نمایندگان مجلس می‌دانم. برای سومین بار و کمتر از یک سال است که به مجلس می آیم، به لطف خدا دو بار در این مدت از نمایندگان رأی اعتماد گرفتم.

** ربیعی با رأی نمایندگان مجلس از وزارت کار رفت

پس از اظهارات مخالفان و موافقان طرح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این طرح به رای نمایندگان گذاشته شد که وکلای ملت با ۱۲۹ رأی مثبت، ۱۱۱ رای منفی، ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ رأی مأخوذه با ابقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سمت خود مخالفت کردند.

** اعلام وصول طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و طرح اصلاح بند (هـ) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ و طرح استفساریه بند ۷ ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور را اعلام کرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.