از تجربه گذشته درس می گیریم؟
سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر قرار است زمستان امسال برگزار شود؛ جشنواره‌ای که سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا ناتمام ماند و در نهایت بدون برگزاری مراسم اختتامیه و به صورت مجازی به کار خود پایان داد. با این همه جشنواره امسال آستین‌ها را بالا زده و عزمش را جمع کرده است که حتما برگزار شود.

به گزارش ایسنا، انتخاب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر در شهریور ماه و معرفی دبیر و دبیر هنری این جشنواره، حاکی از این است که متولیان امر، برای برگزاری جشنواره فجر امسال مصر هستند؛ هرچند تاکنون توضیحی مشخص درباره جزییات چگونگی برگزاری جشنواره پیش رو ارایه نشده است.

سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر که قاعدتا و بر اساس روال سابق در بهمن ماه برگزار می‌شود، قرار است در شرایطی میزبان مخاطبان خود باشد که بر اساس پیش بینی های فعلی در آن برهه زمانی شرایط کنترل ویروس کرونا بهتر نمی‌شود و حتی احتمال افزایش تعداد مبتلایان نیز وجود دارد. با توصیف شرایط پیش رو به احتمال قریب به یقین، نمایشگاه جشنواره تجسمی مانند بسیاری از نمایشگاه های دیگر به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

ضمن اینکه جشنواره تجسمی تنها رویداد هنری از مجموعه جشنواره های فجر است که یک بار تجربه برگزاری در دوران کرونا و ناتمام ماندن آن تا ماه ها بعد را دارد و در نتیجه انتظار می رود که با درس گرفتن از اتفاقات گذشته، شرایط بهتری را برای عرضه آثار هنرمندان حوزه تجسمی فراهم کند.

سال گذشته، دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر از همان ابتدا و پیش از آغاز نیز با حواشی همراه شده بود. برخی از داوران و دبیر جشنواره به دلیل آنچه همراهی با مردم عنوان کرده بودند، استعفا دادند و همین امر تمام برنامه ریزی ها را به عقب انداخت. اگرچه در نهایت استعفای ابراهیم حقیقی ـ دبیر جشنواره تجسمی فجر ـ از سوی مدیر دفتر هنرهای تجسمی پذیرفته نشد و با بازگشت او و برخی از داوران، جشنواره دوازدهم با تاخیر و البته بدون برگزاری مراسم افتتاحیه برگزار شد؛ مراسمی که به گفته مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی هزینه برگزاری آن به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان اهدا شد.

در نهایت، جشنواره تجسمی فجر دوازدهم در تاریخ ۲۹ بهمن ‌ماه و با ارایه ۹۰۰ اثر در بخش‌های نقاشی، گرافیک، عکس، مجسمه، سرامیک، خوشنویسی، نگارگری، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنرهای جدید در موسسه فرهنگی و هنری صبا افتتاح شد. اما تنها چهار روز از برگزاری جشنواره گذشته بود که به دنبال اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه‌ای از تعطیلی کلیه برنامه‌های فرهنگی و هنری کشور خبر داد.

در نهایت ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۹۹ بود که دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر برترین‌های خود را به صورت مجازی معرفی کرد و در مرداد ماه هم تندیس‌های جشنواره برای برگزیدگان از طریق پست فرستاده شد.

در این میان این پرسش مطرح می شود که با افزایش شمار مبتلایان و درگذشتگان از ویروس کرونا و همچنین با در نظر گرفتن سرنوشت جشنواره دوازدهم تجسمی فجر، متولیان امر چه برنامه ویژه ای را برای نحوه برگزاری دوره سیزدهم جشنواره در نظر گرفته‌اند که هم خطرات جانبی کمتری داشته باشد و هم بتواند در جذب مخاطب و ارایه آثار مناسب هنرمندان جویای نام، تجربه موفقیت آمیزی باشد؟

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.